Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Fortsatt hög försäljning under sommaren

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Fortsatt hög försäljning under sommaren

En ökning i priser i riket har noterats under juli månad där bostadsrätterna ökade med +1% och villapriserna med +2%. Tittar man på utvecklingen på årsbasis visar det en ökning på +3% på bostadsrätterna samt +7% på villorna, visar den senaste statistiken från Svensk Mäklarstatistik.

Bostadsrätterna visar en ökning på +1% i både centrala Stockholm och Malmö, centrala Göteborg däremot visar en ökning på +2%. Stor-Stockholm förblir oförändrat medan Stor-Göteborg och Malmö har en ökning på +1% respektive +4% där den höga siffran på Stor-Malmö har att göra med en ökning av försäljning på mindre lägenheter i Lund, kommenterar Per-Arne Sandegren, analyschef på Svensk Mäklarstatistik. Årstakterna på bostadsrätterna skiftar nu mellan +0% och +5% med centrala Stockholm i topp.

Villapriserna fortsätter öka från föregående månad där Stor-Göteborg och Stor-Malmö visar på en ökning på +1% och Stor-Stockholm på +2%. Årstakterna på villorna ligger varierar mellan +5% och +7%.

Det går att konstatera att bostadsmarknaden fortfarande visar hög aktivitet. Under juli såldes det cirka 8.200 bostadsrätter vilket är 27% mer än föregående år. Antal villor som såldes uppgick till dryga 4.100 vilket är en ökning på 8% från juli 2019, avslutar Per-Arne Sandegren på Svensk Mäklarstatistik.

Statistiken visar på att priserna fortsätter stiga och försäljningarna fortsätter rulla på trots pandemin. Många har valt att semestra hemma under sommaren vilket kan vara en bidragande faktor till den ökade försäljningen under sommarmånaderna, kommenterar Jenny Stenberg, VD på Fastighetsmäklarförbundet.

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Jenny Stenberg, vd Fastighetsmäklarförbundet
Tfn. 070-452 86 17
Email: jenny.stenberg@fmf.se

Källa: Svensk Mäklarstatistik

För mer utförlig statistik gå in på http://www.maklarstatistik.se/

Fastighetsmäklarförbundet FMF är en politiskt obunden branschorganisation med drygt 1 000 medlemmar. Våra kärnområden är Service, Ekonomi, Kvalitet och Opinion.

Fastighetsmäklarförbundet bildades för 60 år sedan som ett förbund som samlade ihop mindre mäklarföretagen runt om i landet. De senaste åren har förbundet genomgått stora förändringar. FMF påbörjade sin förändringsresa år 2012 och då lade vi grunden för det nya och moderna förbundet.

Vi arbetar ständigt för att anpassa oss efter samhällets olika krav. Vi har en entreprenörsanda och jobbar efter korta beslutsvägar