Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Nedåt för bostadsrätter, uppåt för villor under minskad försäljning

Under maj månad har bostadsrätterna minskat med -2% i riket medan villorna ökat med +1%. Jämför man med föregående år har det överlag skett en ökning på +3% på bostadsrätterna samt +5% på villorna, visar den senaste statistiken från Svensk Mäklarstatistik.

Bostadsrätterna hade den största minskningen i Stor-Stockholm på -3%. I centrala Stockholm och centrala Malmö visade en minskning på -2% och i övriga områden var det en minskning på -1%. Årstakterna ligger fortfarande på plus och varierar mellan +1% och +5%, där det är priserna i Stockholm som ökat med +5%, kommenterar Per-Arne Sandegren på Svensk Mäklarstatistik.

Villapriserna däremot ökade som mest i Stor-Malmö med +2%, i Stor-Göteborg +1% och i Stor-Stockholm har det inte skett någon förändring från föregående månad. Årstakterna varierar mellan +4% och +7% med Malmö i topp.

Svensk Mäklarstatistik visar på att det varit en förminskning i försäljning då det totalt såldes 15.000 bostäder i Sverige under maj månad, vilket är 15% färre mot samma månad i fjol. Villorna minskade något mer än bostadsrätterna med -15% respektive -14%.

Det vi ser nu är att utbudet av bostadsrätter är rekordhögt, vilket kan ha att göra med att köpare och säljare inte vet var de ska mötas i pris. Detta i kombination kan vara en av orsakerna till att bostadsrätts-siffrorna ser ut som de gör, kommenterar Jenny Stenberg, vd Fastighetsmäklarförbundet.

Fastighetsmäklarförbundet FMF är en politiskt obunden branschorganisation med drygt 1 000 medlemmar. Våra kärnområden är Service, Ekonomi, Kvalitet och Opinion.

Fastighetsmäklarförbundet bildades för 60 år sedan som ett förbund som samlade ihop mindre mäklarföretagen runt om i landet. De senaste åren har förbundet genomgått stora förändringar. FMF påbörjade sin förändringsresa år 2012 och då lade vi grunden för det nya och moderna förbundet.

Vi arbetar ständigt för att anpassa oss efter samhällets olika krav. Vi har en entreprenörsanda och jobbar efter korta beslutsvägar