Kungaparet besöker EM i Ridsport

DD.MM. Konungen och Drottningen kommer till Göteborg och ser hoppryttarna göra upp om medaljerna i den spännande EM-finalen i hoppning söndagen 27 augusti.

Kungaparet närvarar under avslutningsdagen av Longines FEI EM i Ridsport i Göteborg, då en vecka av hästar och ridsport mitt i staden avrundas.

Sedan tidigare är det klart att H.K.H. Prinsessan Madeleine närvarar vid invigningen av Europamästerskapen på Ullevi den 21 augusti.
Nu får mästerskapet ytterligare kungligt besök genom Kungaparets närvaro vid den spännande och avgörande individuella hoppfinalen.

– Det är väldigt hedrande att Kungaparet vill besöka tävlingarna. Deras intresse för ridsporten är stort och vi är glada över att de vill komma till Göteborg och se den spännande upplösningen på mästerskapet. Givetvis hoppas vi kunna bjuda på svenska medaljframgångar, säger Ulf Brömster, ordförande i Svenska Ridsportförbundet.

Den individuella hoppfinalen avgörs söndagen den 27 augusti med start klockan 14:00 på Ullevi. De 25 bästa ryttarna efter kvalen får starta och gör upp om medaljerna över två omgångar.

– Vi ser fram emot att arrangera ett mästerskap i världsklass och är mycket stolta över att flera medlemmar ur Kungafamiljen vill vara på plats under veckan. Jag är säker på att Kungaparet kommer att få uppleva en mycket spännande finalhoppning på söndagen, säger Lotta Nibell, VD för Got Event AB

Longines FEI Europamästerskapen i Ridsport avgörs 21-27 augusti i Göteborg. Mästerskapet bjuder på fyra grenar med hoppning och dressyr på Ullevi samt paradressyr och körning på Heden och i Slottsskogen.

Uppladdningen inför mästerskapet började redan 2016 då Sverige, med Svenska Ridsportförbundet som samordnare, var partnerland till CHIO Aachen i Tyskland, världens största ridsporttävling. Longines FEI EM i Ridsport presenterades för övriga Europa både på mässan, under invigningen och under tävlingsdagarna. H.M. Drottningen invigde evenemanget och var beskyddare av det svenska deltagandet.

• Events

From 21 to 27 of August 2017, Gothenburg is proud to be hosting the Longines FEI European Championships Gothenburg 2017. There are four disciplines represented; Jumping, Dressage, Driving and Para-Eqestrian Dressage.

Read more about the Longines FEI European Championships Gothenburg 2017at www.gothenburg2017.com

Mayvor Thorin

Press Officer Longines FEI European Championships Gothenburg 2017 +46 (0)31 – 368 43 49