Prinsessan Madeleine vid invigningen av EM i ridsport

Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet och Longines FEI EM i Ridsport i Göteborg 2017-04-11

Göteborg får kungligt besök till invigningen av Longines FEI EM i Ridsport i augusti. H.K.H. Prinsessan Madeleine har tackat ja till att närvara vid invigningen av Europamästerskapen den 21 augusti.

- Vi är oerhört glada och hedrade över att prinsessan Madeleine har tackat ja till att komma till invigningen på Ullevi, säger Ulf Brömster, ordförande i Svenska Ridsportförbundet.

- Det är mycket roligt med kungafamiljens stora intresse för ridsporten, fortsätter han.

Under Longines FEI EM i Ridsport avgörs Europamästerskapen i fyra grenar, hoppning, dressyr, körning fyrspann och dressyr för ryttare med funktionsnedsättning.

- Planeringen för vårt EM med fyra grenar i Göteborg går enligt plan, säger Lotta Nibell, VD för GotEvent, och fortsätter, vi ser fram emot prinsessan Madeleines besök och hoppas hon hinner stanna för att se en del av mästerskapet också.

Invigningen av Longines FEI EM i Ridsport äger rum den 21 augusti på Ullevi Arena och är gratis för besökarna.

Under den intensiva EM-veckan avgörs hoppning och dressyr på Ullevi, körning och para-dressyr på Heden som har gratis inträde för besökarna, liksom det spännande maraton för fyrspannen på lördagen i Slottsskogen.

Uppladdningen mot Longines FEI EM i Ridsport började redan 2016 då Sverige, med Svenska Ridsportförbundet som samordnare, var partnerland till CHIO Aachen i Tyskland, världens största ridsporttävling. Longines FEI EM i Ridsport presenterades för övriga Europa både på mässan, under invigningen och under tävlingsdagarna. H.M. Drottning Silvia invigde evenemanget och var beskyddare av det svenska deltagandet.

Longines FEI EM i Ridsport i Göteborg 2017 21-27 augusti
Fyra discipliner, tre tävlingsarenor, 7 intensiva tävlingsdagar

• Horses, Equestrianism

• jumping
  • driving
  • dressage
  • paradressage

From 21 to 27 of August 2017, Gothenburg is proud to be hosting the Longines FEI European Championships. There are four disciplines represented; Jumping, Dressage, Driving and Para-Eqestrian Dressage.

Read more about the Longines FEI European Championships at www.gothenburg2017.com

Mayvor Thorin

Press Officer Longines FEI European Championships Gothenburg 2017 +46 (0)31 – 368 43 49