Pressmeddelande -

Female Leader Engineer välkomnar nu ansökningar från sex av Sveriges största tekniska universitet

Genom utmärkelsen Female Leader Engineer får kvinnliga ingenjörsstudenter varje år chansen att göra en personlig utvecklingsresa och samtidigt lära känna de stora industribolag som är samarbetspartners i utmärkelsen. Ingenjörsstudenter från Kungliga Tekniska Högskolan, Chalmers Tekniska Högskola, Lunds Tekniska Högskola, Linköpings universitet samt Luleå Tekniska Universitet har sedan tidigare möjlighet att söka. Female Leader Engineer är stolta över att i år även ta emot ansökningar från Uppsala universitet.

Utmärkelsen Female Leader Engineer tilldelas varje år en kvinnlig civilingenjörsstudent som utmärkt sig i problemlösning och sitt sätt att leda människor. Vinnaren får ett skräddarsytt traineeprogram och alla deltagare får en chans till personlig utveckling samt en nära kontakt med våra partnerföretag Ericsson, Fortum, Sandvik, Scania, Skanska, SSAB, Stora Enso och Volvo Cars genom hela utmärkelsen. Nytt för i år är att när ansökan öppnar den 20:e augusti så har ingenjörsstudenter från Uppsala universitet chansen att söka för första gången.

”Vi ser samarbetet med Female Leader Engineer som en bra möjlighet för våra kvinnliga studenter att komma i kontakt med Sveriges stora industribolag, samt det nätverk av kvinnliga ingenjörer som Female Leader Engineer har. På sikt hoppas vi även att samarbetet kan locka fler tjejer till våra 13 ingenjörsutbildningar.” Så säger Maria Strömme, professor i Nanoteknologi vid Uppsala Universitet.

För att sprida medvetenhet kring utmärkelsen kommer Female Leader Engineer att hålla en lunchföreläsning den 15 maj på Uppsala universitet.

• Uppsala

Magent arbetar för att makten i näringslivet ska vara jämnt fördelad mellan män och kvinnor. Ett
jämställt näringsliv ökar företagens konkurrenskraft och bidrar till en bättre tillvaro för den enskilda
individen. På så sätt är vi övertygade om att ett jämställt näringsliv är ett steg på vägen till ett bättre
samhälle för oss alla.

Magent verkar genom den årliga utmärkelsen Female Leader Engineer och det kvinnliga nätverket
FLE Alumni. Magent arbetar även med att informera om möjligheterna med jämställdhet i vad vi
kallar Visionsarbetet.

Genom den årliga utmärkelsen Female Leader Engineer identifieras nyexaminerade kvinnliga
civilingenjörer med potential för ledarroller i framtiden. Urvalsprocessen syftar till att utveckla
samtliga deltagare och fungerar också som en unik mötesplats mellan unga kvinnor och svensk
industri. Vinnaren får möjligheten till ett skräddarsytt traineeprogram på tre industriföretag.

Vårt nätverk FLE Alumni består av alumner från utmärkelsen sedan 2003. Det fungerar som en
plattform för kvinnliga ingenjörer och näringslivet att träffas, inspireras och rekryteras. Alumnerna
arbetar i spridda branscher, i olika roller och utgör förebilder för både kvinnor och män.

Visionsarbetet syftar till att med kreativa och nytänkande metoder väcka debatt och utmana
förväntningar på kvinnor i karriären samt sprida kunskap i jämställdhetsfrågor. Vi producerar olika
kampanjer, filmer och medverkar i debattartiklar, föreläsningar och rundabordssamtal för att
informera om möjligheterna med jämställdhet.

Eva Fredriksson

Presskontakt Styrgruppsmedlem och talesperson för Female Leader Engineer 0709-129792