Nu börjar jakten på framtidens kvinnliga ledare

Den 17:e augusti öppnar ansökan till utmärkelsen Female Leader Engineer 2015. Förra årets vinnare av Female Leader Engineer, Katarina Atteryd, har redan blivit utsedd till en av Sveriges 30 mest inspirerande kvinnliga civilingenjörer av Ny Teknik och varit med på 4potentials lista ”30 under 30” med motivationen framtida ledare inom teknik.

Utmärkelsen delas ut i samarbete med ledande svenska industriföretag och tilldelas en kvinnlig civilingenjörsstudent från Kungliga Tekniska Högskolan eller Chalmers tekniska högskola, som utmärkt sig i problemlösning och sitt sätt att leda människor. Syftet med utmärkelsen är att öka andelen kvinnor på ledande positioner i näringslivet genom att bland annat bygga en bas av unga ingenjörer med potential för framtida ledarroller.

”Vi ser ett fortsatt behov och efterfrågan att stötta unga kvinnor som vill bli ledare i framtiden. Vi tror att individer utvecklas bättre i mer diversifierade grupper och att dessa grupper är mer framgångsrika. Därför krävs det att näringslivet bygger en grund hela vägen från unga ledare, genom att stötta högpresterande individer redan i högskolan. Tillsammans med våra samarbetspartners bygger vi en pool av unga ingenjörer för framtida ledarroller.” säger Evelina Ögren en av grundarna till utmärkelsen.

Våra partnerföretag i år är Fortum, Sandvik, Scania, Skanska, Ericsson och AstraZeneca. Vinnaren av Female Leader Engineer får ett skräddarsytt traineeprogram på tre av dessa företag och ett coachningsprogram hos Kvinnokompetensen. Urvalsprocessen och intervjuer kommer genomföras av rekryteringsbolaget Proximo.

”Med alla de utmaningar vår värld ställs inför, såsom globalisering, urbanisering och klimatförändringar, kommer vi att behöva tänka i nya banor och vi är övertygade om att mångfald skapar kreativitet. Female Leader Engineer är ett lysande initiativ för att arbeta för en större mångfald och att skapa förutsättningar för fler kvinnor på ledande befattningar. Dessutom är det fantastiskt inspirerande att få möjlighet att stifta bekantskap med så många begåvade blivande ingenjörer med enorm potential!” säger Anna Carmo E Silva, Director Product Management and Pre-Sales, Buses & Coaches på Scania.

Datum för processen:

17 augusti till 27 september – Ansökningsperiod

14 oktober – Assessment Day för de 20 utvalda deltagarna på Näringslivets Hus

19 oktober – Utbildning i Personligt ledarskap med Kvinnokompetensen

19 oktober till 11 november – Studiebesök på partnerföretagen för de 20 deltagarna

25 november – Jurydag för top 10 finalister

1 december – Prisceremoni och vinnare utses