F! lanserar valkampanjen Sätt feministerna på plats!

Feministiskt initiativ lanserar idag sin valkampanj ”Sätt feministerna på plats”. Under natten till den 28 april har partiets lokalgrupper placerat ut rosa stolar med uppmaningen att låta feministerna ta plats i parlamenten. Samtidigt lanserades också partiets nya kampanjsajt taplats.nu.

Feministiskt initiativs valkampanj ”Sätt feministerna på plats” presenterades idag på en presskonferens på Mynttorget i Stockholm. Närvarade gjorde partiets tre toppkandidater till europaparlamentet Soraya Post, Margaret Gärding och Stina Svensson, tillika talesperson, samt partiets övriga talespersoner Gudrun Schyman och Sissela Nordling Blanco.

Feministiskt initiativ går till val på mandatet att driva en feministisk och antirasistisk politik och är den röst som står upp för mänskliga rättigheter och mot alla former av diskriminering.

– Vi behöver feminister på plats i Europaparlamentet. Feminismen är det starkaste motståndet till den fascism och rasism som växer sig allt starkare runt om i Europa. Allt fler ser den otroliga förändringspotential som finns i den feministiska ideologin och som övriga partier saknar. Feministiskt initiativ är och kommer alltid att vara den starkaste rösten för mänskliga rättigheter och värnandet av demokratin, säger Soraya Post, partiets toppkandidat till Europaparlamentet på presskonferensen.

Feministiskt Initiativs valkampanj ”Sätt feministerna på plats” är en uppmaning om att göra det offentliga rummet gemensamt. Margret Gärding och Stina Svensson är andra respektive tredje namn på partiets EU-lista.

– Stolen är en symbol för att ta plats. Ta plats i parlamenten. Men det behövs feminister i alla rum, även i det offentliga. I ett feministiskt offentligt rum finns ingen finkultur, fulkultur eller svensk kultur – där finns bara kultur och vi gör den tillsammans, säger Margaret Gärding.

Det offentliga rummet måste vara en plats där vi alla är säkra. Rörelsefrihet är ingen utopi – utan en nollvision mot våld och alla former av diskriminering. Sätt feministerna på plats för ett tillgängligt, öppet och demokratiskt Europa, säger Stina Svensson.

På kampanjsajten taplats.nu eller under #taplats finns lokalgruppernas bilder och andra bidrag till valkampanjen. Där finns även kampanjmaterial för nedladdning.

För mer information:
Feministiskt initiativs pressjour 0706-100 191

• sissela nordling blanco
  • stina svensson
  • margaret gärding
  • soraya post
  • val 2014
  • valfråga
  • europaparlamentsval
  • eu

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett fritt samhälle där de mänskliga rättigheterna respekteras. Vi utmanar den politiska ordningen och de etablerade partierna med en genomgripande politik mot alla former av diskriminering.