Feministiskt initiativ i Almedalen: aktion mot rasism

Pressmeddelande              5 juli 2022

Feministiskt initiativ i Almedalen: aktion mot rasism

Rasismen är ett av våra största säkerhetsproblem i Sverige idag. Dagligen blir icke-vita svenskar utsatta för rasism och islamofobi på arbetsmarknaden, på bostadsmarknaden, inom skolväsendet och inom vården.

Men rasism kan också ha ännu värre konsekvenser än så.

Rasism är våld. Rasism dödar.

– Vi ser hur rasismen normaliseras, även i de parlamentariska rummen. I måndagens partiledartal i Almedalen hyllade Ulf Kristersson Sverigedemokraterna för deras starka motstånd mot invandring och i söndags blev statsministern extra nationalromantisk i sitt tal. Hon nämnde ”svenskar” över 60 gånger, i snitt två gånger per minut och ”vårt land” över 15 gånger. Det är tydligt hur den politiska samtalstonen har blivit mer konservativ och förskjuten åt höger där längtan efter ett ”vi” och ”dom” är stor, säger Feministiskt initiativs partiledare Teysir Subhi.

Teysir Subhi och Fi bjuder därför in till en partipolitiskt obunden aktion mot rasism vid Jimmie Åkessons tal på Almedalsveckan i Visby.

Plats: samling utanför Almedalsbiblioteket

Tid: onsdag 6 juli kl 11