Feministiskt initiativ lanserar valplattformen i kortversion

Feministiskt initiativs valplattform 2022
Med omsorg om alla liv och allt levande

Tidigare i våras antog Feministiskt initiativs valkonferens partiets nationella valplattform för 2022. Nu presenterar vi en kortfattad valplattform där vi även lyfter fram 40 konkreta och prioriterade politiska förslag. Fi går till val på omsorg som huvudfråga. Våra tre prioriterade områden är mänsklig säkerhet, miljö- och klimaträttvisa och folkhälsa.

– Feministiskt initiativ är partiet för de som sätter människorna, djuren och planeten före storföretagen och tillväxten. Vår omsorgslinje innebär en mängd åtgärder på lokal, regional och nationell nivå för att motverka våld, klyftor och segregation, stärka folkhälsan, minska klimatpåverkan och skydda naturen, säger Teysir Subhi, partiledare och toppnamn för Fi Göteborg.

Mänsklig säkerhet
Fred och rättvisa framför militarism och patriarkalt våld.

Feministiskt initiativ sätter mänsklig säkerhet och fredsarbete före militära satsningar och vapenmakt. Vi säger nej till ett svenskt medlemskap i Nato, svensk vapenexport och kärnvapen. Vad världen behöver är nedrustning, konfliktförebyggande och fred. Sverige måste ta sitt ansvar och börja driva en utrikespolitik som är feministisk på riktigt. Ett viktigt steg på vägen är att signera FN:s konvention som förbjuder kärnvapen samt stoppa all svensk vapenexport. Ett annat att omfördela resurser från militär upprustning till våldsförebyggande, välfärd, civil beredskap samt en rättvis miljö- och klimatomställning. Exempelvis vill vi:

• Ge långsiktig statlig finansiering till skyddade boenden samt kvinno-, tjej- och transjourer.
  • Införa en kommunal bostadsgaranti för våldsutsatta.
  • Grundlagsskydda aborträtten.
  • Förbjuda nazistisk organisering
  • Att FN:s funktionsrättskonvention blir svensk lag med straffpåföljd.
  • Stärka asylrätten och ge skydd till människor på flykt samt införa permanenta uppehållstillstånd.

Miljö- och klimaträttvisa
Omsorg om livet är hållbarhet på riktigt.

En feministisk värld är en hållbar värld där vi inte konsumerar mer resurser än det som vår planet kan producera. En värld där människor inser att vi är en del av naturen och inte dess överordnade. Feministiskt initiativ menar att all resursförbrukning behöver bygga på globala, ekonomiska, sociala och miljömässiga rättvisedimensioner och där den feministiska, antirasistiska, klassmedvetna och dekoloniala maktanalysen utgör självklara perspektiv. Fi vill bl.a.:

• Utlysa klimatnödläge och införa koldioxidbudget. Sverige ska minska sina växthusgasutsläpp till nära noll samt ha 100% förnybar energiproduktion år 2030.
  • Att det ekonomiska tillväxtmålet ersätts med mål om hållbarhet, jämställdhet och jämlikhet.
  • Erkännandet av Naturens Rättigheter i regeringsformen.
  • Avgiftsfri och utbyggd kollektivtrafik i hela landet, cykelsatsningar och kraftigt minskad privatbilism.
  • Ökad lokal självförsörjning av mat och en kraftfull politik för levande landsbygder.
  • Inga nya gruvor och ett omedelbart stopp för avverkning av skyddsvärd skog.
  • Stärkt urfolksrätt och samiskt självbestämmande.

Folkhälsa
Omsorgslinjen framför arbetslinjen, förebyggande framför hårdare tag.

Ett mer jämlikt och jämställt samhälle är en förutsättning för att vi alla ska kunna må bra. Det finns ingen rimlig anledning till att ett höginkomstland som Sverige inte kan ha en frisk och välmående befolkning, däremot kräver det en politik som kan sätta folkhälsan före arbetslinjen, tillväxten och företagsintressen. Feministiskt initiativ vill genomföra omfattande reformer för ett rättvist skattesystem, förkortad arbetstid och jämlika löner, pensioner och arbetsvillkor. Vi vill exempelvis:

• Införa sex timmars arbetsdag med bibehållen eller höjd lön. Börja med kvinnokodade omsorgsarbeten såsom Sveriges vanligaste yrke: undersköterska.
  • Öka resurserna till förlossningsvården för att garantera en barnmorska per födande.
  • Inkludera tandvården i högkostnadsskyddet för den övriga hälso- och sjukvården.
  • Satsa på elevhälsan.
  • Införa samlad socialförsäkring och en garanterad basinkomst.
  • Reformera pensionssystemet så att det främjar jämställdhet och jämlikhet.
  • Stärka lokaldemokratin och arbetsplatsdemokratin så att fler människor ska få makt och inflytande över sina liv, arbetsliv och lokalsamhällen.

Tillgänglig valrörelse

Personer med normbrytande funktionalitet är en stor grupp som ofta inte får tillgång till valmaterial på tillgängliga medier, och det är en grupp som röstar i lägre utsträckning än andra. Därför finns Fi:s valplattform tillgänglig i flera olika versioner och på olika medier, t.ex. inläst samt teckenspråkstolkad. Flyers finns även tillgängliga i punktskrift.

Lyssna på valplattformen inläst med musik.

Ladda ned valplattformen (PDF).
Ladda ned valplattformen (Word).

Se teckenspråkstolkad version av valplattformen.

Ladda ned valplattformen i ursprunglig längre version (PDF).
Ladda ned valplattformen i ursprunglig längre version (Word).