Feministiskt initiativs partiledare Teysir Subhi besökte Gállok

Feministiskt initiativs partiledare Teysir Subhi besökte igår den 20 juli Gállok för att lära sig mer om platsen och höra lokalbefolkningens syn på det gruvprojekt som regeringen har godkänt. I Gállok träffade hon Tor L. Tourda, en av de ledande samiska aktivisterna som länge opinionsbildat, organiserat och kämpat mot gruvan.

Fi:s partiledning visar med besöket sin solidaritet med den samiska kampen, och vill att regeringen ska upphäva beslutet om en gruva i Gállok, och stoppa andra liknande projekt.

I ett uttalande den 20 juli skrev Teysir Subhi:

”Avkolonisera Sápmi - gruvfritt Gállok! Idag har jag varit i Gállok och träffat fantastiska Tor Tourda, en fotograf, skribent och folkbildande aktivist som bland många saker kämpar för samers rättigheter och också är grundaren av gruppen "Gruvfritt Jokkmokk". Hans gripande berättelse och beskrivning av Gállok påminde mig allt mer om hur viktigt det är att vi fortsätter belysa de orättvisor och övergrepp som både människor, djur och natur utsätts för till förmån för ekonomisk tillväxt.

Gállok ligger i Sápmi och är en av många platser där det finns långtgående planer på nya gruvor. Gruvan i Gállok skulle sannolikt ha en oåterkallelig påverkan på renskötseln och på naturen och är ett av många exempel på grön kolonialism. När många ser elektrifiering som nyckeln till att bryta fossilberoendet leder det istället till ett beroende av mineraler och metaller som används i bland annat batterier. Det leder i sin tur till att fler gruvor planeras att öppna, och därmed ökad miljöförstöring och minskad biologisk mångfald.

Utnyttjandet av våra naturresurser är dock inget nytt. Kalhyggen är ett annat skrämmande exempel på hur storföretagen bit för bit minimerar naturens överlevnad.

Feministiskt initiativ vill se ett stopp för både nya gruvor, avverkning av skyddsvärd skog och fortsatta kalhyggen i Sverige. Elektrifiering behövs, men Fi förespråkar framför allt ekonomisk nerväxt och att vi minskar vår energiförbrukning, privatbilism och övriga konsumtion. Vi vill att naturens rättigheter skrivs in i den svenska regeringsformen för att stärka skyddet mot exploatering och artutrotning, och att Sverige driver på för att ekocid blir ett brott som den internationella brottmålsdomstolen kan väcka åtal för. Naturen har ett mycket större värde i sig själv än den har ekonomiskt för oss människor, och det är det egenvärdet som måste vara det väsentliga. Jag är så tacksam för att jag både igår i Vittangi, och idag i Gállok fått träffa dessa inspirerande aktivister som kämpar för att bevara sitt närområde. Det här är en kamp som måste föras på alla nivåer. Över partigränserna och tillsammans med civilsamhället!”

Besöket i Gállok är en del av Teysir Subhis valturné, där hon träffar lokala Fi-föreningar, aktivister och civilsamhälle som driver frågor som Fi solidariserar sig med. Hon har hittills t.ex. invigt Färila Pride, träffat den internationella kvinnoföreningen i Ljusdal och diskrimineringsbyrån i Gävleborg, firat Tornedalingarnas dag och kvinnostrejkat i Umeå, mött BB-gruppen i Kiruna som driver instagramkontot @verklighetenkiruna, rörelsen ”JA till en FRAMTID utan gruva” i Vittangi Nunasvaara, och besökt hyggesområdet i Vittangi.

Foton:Jolene Larsén-Kilan

Pressekreterare hos Teysir Subhi