Fi: West pride bjöd in oss till partiledardebatt, men drog tillbaka inbjudan

West pride beklagar sig över bristande intresse hos partiledarna för lördagens debatt och hävdar att endast en partiledare tackat ja. Men det är inte sant. Feministiskt initiativs partiledare Teysir Subhi tackade omgående ja när inbjudan kom i vintras, men några månader senare drog West pride plötsligt tillbaka inbjudan.

– Feministiskt initiativ exkluderas och osynliggörs på att helt annat sätt nu än i tidigare val. Eftersom det bara är vi som har hela bilden så tror jag att det är viktigt att vara rakt på sak och säga detta, så att organisationer som delar våra värderingar och vill se vår politik bli verklighet förstår att de måste hjälpa till att lyfta fram oss, för media gör oss inga tjänster, säger Teysir Subhi, partiledare och kommunpolitiker i Göteborg för Feministiskt initiativ.

– Det har hänt att media har låtit bli att rapportera om just Fi när de har bevakat demonstrationer där vi var varit medarrangörer och varit talare. Vi inkluderas i få valkompasser, trots att vi är största partiet utanför riksdagen och uppbär partistöd, säger Teysir Subhi, partiledare och kommunpolitiker för Feministiskt initiativ.

Nyligen gick West Pride ut med kritik riktat mot partiledarna, med påståendet att endast en partiledare tackade ja till att delta lördagens i partiledardebatt under Frihamnsdagarna som nu pågår i Göteborg, trots att samtliga partiledare var inbjudna.

– Det stämmer inte. Feministiskt initiativ tackade ja direkt, samma dag som inbjudan kom, så tidigt som 21 februari. Den 6 juni fick vi plötsligt ett mejl med besked om att partiledardebatten endast skulle vara för riksdagspartier. Arrangörerna uttryckte att de var mycket ledsna över beskedet, så vi har på flera sätt hjälpt dem med argument för att ha Fi i debatten, men de tackade nej. Vi har hela mejlkonversationen kvar och kan visa upp den. Vi står bakom West Pride, men vi står inte bakom beslutet att bjuda in SD och stänga ute Fi. De är fria att skapa sina egna kriterier för vilka som får delta och vi önskar att de hade valt att lyfta fram oss som en allierad antirasistisk och feministisk röst som står upp för mänskliga rättigheter, säger Teysir Subhi, partiledare och kommunpolitiker för Feministiskt initiativ.

– Nu har varken SD eller Fi någon representant på plats, för SD har valt att tacka nej för att de är socialkonservativa nationalister och Fi har helt enkelt exkluderats fast vi sitter i Göteborgs kommunfullmäktige, uppbär partistöd både på kommunal och statlig nivå och har en tydlig politik för HBTQI-personers rättigheter, säger Teysir Subhi, partiledare och kommunpolitiker för Feministiskt initiativ.

SD deltar inte i debatten, trots att även de bjöds in genom mejlet som gick ut till samtliga riksdagspartier och till Feministiskt initiativ den 21 februari. Jimmie Åkessons mejladress är med i mottagarlistan.