Maria Burström är ny partisekreterare för Feministiskt initiativ

Maria Burström, 46 år, från Luleå, valdes under helgens digitala partikongress till partisekreterare för Feministiskt initiativ.

- Jag känner mig mycket glad och hedrad över att ha blivit vald till partisekreterare för Feministiskt initiativ. Hållbarhet, kommunikation och bildning är några ledord jag kommer att fokusera på här framöver. Tillsammans ska vi bygga ett starkare parti som är väl rustat inför kommande val och framtiden, säger Maria Burström, som ser fram emot kommande år inom politiken:

- Jag är optimistisk inför framtiden för Fi. Sverige behöver ett antirasistiskt, feministiskt parti som också lyfter klimatet högt på dagordningen. Att få vara en del av det är fantastiskt.

Maria har varit engagerad inom Socialdemokraterna i väldigt många år och hann med att sitta i både regionfullmäktige Norrbotten, kommunfullmäktige i Luleå och vara ordförande i Innerfjärdarnas s-förening, men kände att hon värderingsmässigt gled ifrån partiet och valde att avsluta sitt medlemskap. När hon hittade Feministiskt initiativ kände hon att hon hittat hem igen. De politiska frågor som främst engagerar Maria handlar om glesbygd, urfolk, klimat, djurrätt och naturens rättigheter. I Feministiskt initiativ har Maria hunnit med att vara med i framtidskommissionen, ha en ledamotsplats i den nationella styrelsen och varit kommun- och regionsamordnare.

Fakta Maria Burström:
Hemort: Luleå
Ålder: 46 år
Familj: Sambo och hund, har en 23-årig utflugen son.
Arbetat med: Har ett varierat arbetsliv bakom sig där hon bland annat arbetat som ombudsman och handläggare. Men största delen i Marias yrkesliv har handlat om utbildning och bildning. Hon har varit lärare både på gymnasie- och folkhögskola i så vitt skilda ämnen som SFI, psykologi och hundkunskap. Hon har även hållit i uppdragsutbildningar för föreningar om verksamhetsutveckling. Nu jobbar hon som samordnare på ABF.

Under Feministiskt initiativs kongress valdes också partiledare och partistyrelse. Partistyrelsen har en bred geografisk representation från Kiruna i norr till Helsingborg i söder.

Partiledare:
Farida al-Abani, Stockholm
Teysir Subhi, Göteborg

Partisekreterare:
Maria Burström, Luleå

Ordinarie ledamöter:
Anders Jacobson, Stockholm
Christine Brännvall, Kiruna
Jenny Berg, Helsingborg
Karin Larsson, Umeå
Karin Tennemar, Stockholm
Leia Nordin, Uppsala