Pressinbjudan: Välkommen till Feministiskt initiativs partikongress 26-28 mars

Den 26-28 mars är det dags för Feministiskt initiativs kongress. I år blir kongressen helt digital på grund av pågående coronapandemi. Kongressen livesänds och går att följa på partiets hemsida.

Under helgen ska partiledare väljas och valberedningens förslag är att nuvarande partiledare Farida al-Abani får sällskap av Teysir Subhi.  Kongressen ska också välja en ny partistyrelse. Självklart finns partiets representanter tillgängliga för media.

Var: Partikongressen livesänds digitalt och går att följa på https://feministisktinitiativ.se/

När: Fredag 26 mars till och med söndag 28 mars. Tidsöversikt nedan.

På Feministiskt initiativs partikongress, som hålls vartannat år, deltar flera hundra delegater från lokala partiföreningar runt om i landet. På kongressen antas tillägg eller förändringar i partiprogram och stadgar.

I år kommer frågor rörande bland annat en samlad socialförsäkring och basinkomst, feministiska skolbibliotek, förbättrad vård för transpersoner, uppdaterad djurrättspolitik, en förstärkning av naturens rättigheter, klimaträttvisa, förändringar i regelverket för studiemedel och mycket mer att diskuteras och beslutas om.

Frågan om Klimatinitiativet, en motion lagd bland annat av partiets grundare Gudrun Schyman och som diskuterats både internt och medialt de senaste månaderna, kommer att tas upp under lördagen. Den nya partiledningen presenteras under söndagen.

Se valberedningens förslag på partistyrelse och partiledare här

Anmälan
Om du eller din redaktion vill följa kongressen är ni varmt välkomna! Alla journalister som vill ta del av kongresshandlingarna kan göra det. Mejla dina uppgifter till press@feministisktinitiativ.se så skickar vi länk och lösenord.

Tidsöversikt
Fredag 26 mars 13.00-16.00
Lördag 27 mars 09.00-17.00 (Lunchpaus 12.00-13.00 och internt mötestorg 14.10-15.10 som ej livesänds)
Söndag 28 mars 09.00-15.00 (Lunchpaus 12.00-13.00)