Stark göteborgsrepresentation på Feministiskt initiativs listor till EU och riksdagsvalet

Soraya Post, 57 år, Lars Gårdfeldt, 49 år, Kenneth Hermele, 65 år, Veronica Svärd, 37 år, Julia Bahner, 27 år och Gudrun Tiberg, 68 år, har fått Feministiskt initiativs medlemmars förtroende att få representera Feministiska initiativ i EU-valet och riksdagsvalet. Detta beslutades under partiets valkonferens som ägde rum i Stockholm under helgen. Gudrun Schyman, 66 år, är partiets toppkandidater för riksdagsvalet.

Soraya Post har drivit mänskliga rättighetsfrågan på hög internationell nivå inom bland annat EU-parlamentet och Europarådet. Soraya Post har ett stort förtroende bland romer och är deras språkrör såväl nationellt som internationellt, nu senast i samband med Skånepolisens register över svenska romer.

- Det är dags att skapa ett öppet EU där mänskliga rättigheter, jämställdhet och social rättvisa står högst upp på agendan, säger Soraya Post, partiets toppkandidat till Europaparlamentsvalet.

Lars Gårdfeldt är präst i Svenska kyrkan. Gårdfeldt har varit med och drivit igenom en rad lagreformer som rätten till samkönat äktenskap, lesbiskas rätt till insemination inom offentlig sjukvård och HBTQ-personers rätt att omfattas av lagskyddet inom hets mot folkgrupp.

– När hatets krafter vill driva bort hemlösa romer från våra gator så röstar Fi in en romsk kvinna som förstanamn på EU-listan. Jag är stolt över ett parti som tar antiziganism, antisemitism och främlingshat på allvar. Som bög och funktionshindrad finns det många sammanhang där jag inte platsar in, men Fi är ett hem att vara i. Här finns friskt lust att andas. Fi ser till alla maktordningar samtidigt och vill förändring, säger Lars Gårdfeldt.

Feministiskt initiativs valkonferens pågår just nu i Stockholm. Under två dagar samlas omkring 200 medlemmar för att fastställa listorna till EU- och riksdagsvalet samt valplattformen till EU-valet. Beslut om partiets valplattform till EU-valet meddelas senare idag.

Feministiskt initiativs hela listor med bilder och presentationer på kandidaterna finns på http://feministisktinitiativ.se/valstugan/

För mer information:
www.feministisktinitiativ.se
Presstelefon: 0706-100 191

• val2014
  • schyman
  • samhälle
  • jämställdhet
  • europaparlamentsval
  • eu

• Västra Götaland

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett fritt samhälle där de mänskliga rättigheterna respekteras. Vi utmanar den politiska ordningen och de etablerade partierna med en genomgripande politik mot alla former av diskriminering.