Teysir Subhi (Fi) partiledartalar idag på Frihamnsdagarna i Göteborg

Idag klockan 17 håller Feministiskt initiativs Teysir Subhi partiledartal på Frihamnsdagarna i Göteborg. I talet, ett par timmar efter att Jimmie Åkesson stått på samma scen, kommer hon bland annat ta upp det rasistiska våldet och hatet, och normaliseringen av det och av Sverigedemokraterna.

Teysir Subhi kommer tala om mäns våld, mot varandra och mot kvinnor och transpersoner, och hur det hänger samman med könsroller. Utifrån sitt arbete som högstadielärare ser hon vad samhället behöver göra för att ungdomar inte ska falla in i destruktiva normer. Teysir kommer också tala om de som på olika sätt befinner sig utanför normer, och om att Fi vill göra funktionsrättskonventionen till svensk lag med straffpåföljd.

I Göteborg kommer det som avgör huruvida det blir ett vänsterstyre eller ett SD-stött högerstyre av allt att döma vara om Feministiskt initiativ kommer över tvåprocentsspärren eller inte. I sitt tal kommer Feministiskt initiativs partiledare Teysir Subhi, som även är partiets toppkandidat till Göteborgs kommunfullmäktige, slutligen presentera tre av Fi Göteborgs stora vallöften:

• Avgiftsfri kollektivtrafik

• 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön för Göteborgs kommunalt anställda undersköterskor

• Fördubblat antal anställda inom elevhälsan i Göteborgs missgynnade områden

Teysir Subhis partiledartal sänds på https://frihamnsdagarna.se