Mats Karlström, affärsutvecklare, Ferroamp.

Almedalen: Kan lokala energisamhällen vara lösningen på trängseln i elnäten?

På flera håll i landet får fastighetsägare nu inte tillstånd av elnätsägaren att ansluta sina solcellsanläggningar till elnätet. Vid ett seminarium i Almedalen som arrangeras av Ferroamp och Rainer & Co diskuteras hur en ökad styrbarhet och lokala energigemenskaper kan minska trängseln i nätet.

- Med styrbara och delade produktions- och lagringsresurser kan fastighetsägare bidra till ett robustare och flexiblare elnät och samtidigt tjäna pengar på det. Det är viktigt att alla aktörer på elmarknaden är medvetna om vilka tekniska möjligheter som nu finns för att hantera obalanser så att man inte i onödan begränsar utbyggnaden av förnybar energi, säger Mats Karlström, affärsutvecklare, Ferroamp.

Under seminariet ”Trängselavgift i elnätet – står lokala energisamhällen för lösningen?” som hålls under Almedalsveckan diskuteras vilka förutsättningar som finns för att energigemenskaper, eller energisamhällen, med hjälp av dessa styrbara produktions- och lagringsresurser ska kunna avlasta elnätet och bidra till den gröna elektrifieringen. Behövs nya affärsmodeller och kan vi lära oss av tidigare tekniksprång? Hur ser utvecklingen ut i andra länder och vad betyder det här för fastighetsägarna?

Seminariet arrangeras av Ferroamp, som utvecklar energi- och effektoptimeringslösningar för fastigheter, tillsammans med Rainer & Co.

Medverkar på seminariet gör:
Mats Karlström, affärsutvecklare, Ferroamp
Tomas Kåberger, professor i industriell energipolicy, Chalmers
Jonas Birgersson, IT-entreprenör, ordförande ViaEuropa
Sofia Ljungdahl, vd, OBOS Nya Hem
Pierre Ståhl, Projektledare förnybar energi, Energikontor Syd
Moderator: Lena Rainer, Rainer & Co

Trängselavgift i elnätet – står lokala energisamhällen för lösningen?
Tid: 27 juni, 17.00-18.00
Plats: Teaterskeppet, Visby