F&H tar över Nuance

F&H of Scandinavia A/S har från med den 1 juni 2011 tagit över bolaget Nuance A/S och bidrar härmed till ytterligare en konsolidering i branschen.

Nuance grundades 1983 under namnet P.E.J. men ändrade under 2005 namnet till Nuance. Nuance är i dag ett välkänt namn inom inredningsdesign och produkter till hemmet.  Produkterna hos Nuance designas av erkända danska designers såsom Marcus Vagnby, Vivi Haacke och Bennie Pedersen. (www.nuance-denmark.com)

”Vi är stolta över att kunna lägga Nuance till vår portfölj av kända varumärken”, säger VD Knud Lomborg, F&H of Scandinavia A/S. ”Nuance har visat på en imponerande tillväxt under de senaste åren och vi tycker att Nuance är ett perfekt komplement till våra övriga märken såsom t.ex. Södahl, Rosti, Kähler och Jacob Jensen”.

Nuance A/S har sedan 2008 haft Fleggaard Holding A/S som huvudägare. ”Nuance har, trots kraftig tillväxt, haft svårt att infria förväntat resultat”, säger VD Jens Klavsen på Fleggaard Holding A/S. ”Vi är övertygade om att F&H koncernen med sin storlek och sina stordriftsfördelar, har möjlighet att tillföra Nuance väsentliga  synergier och ge bolaget ännu större uppmärksamhet. F&H är därför en bättre matchning som ägare av Nuance”.

Anställda hos Nuance erbjuds fortsatt anställning inom F&H koncernen.

Fleggaard Koncernen är en av Danmarks största familjeägda koncerner.

Koncernen består av ett antal dotterbolag vars aktiviteter spänner över allt från handel med dagligvaror och grossistverksamhet,  med non-food produkter och leasing av transportmede,l till drift av privata sjukhus, hotell och restauranger och corporate healthcare lösningar. Fleggaard Koncernen har totalt cirka 1.400 anställda och omsätter årligen cirka 3,8 milliarder kronor.

F&H koncernen är verksam inom grossistförsäljning av primärt märkesvaror inom Kitchen, Living och Dining. Koncernen har över 200 anställda och dotterbolag i Danmark, Norge, Sverige och Kina och har en årlig omsättning på över 600 miljoner danska kronor.

F&H ägs av det danska familjeägda bolaget Canica AS.

www.fh-ab.se

Ytterligare upplysningar kan fås genom att kontakta:

Stefan Hagman 070 413 59 02

• Livsstil, mode, fritid

F&H of Scandinavia, med hemvist i Viborg, Danmark, är en av Skandinaviens största specialgrossister för förbruknings- och handelsvaror för hemmet. F&H of Scandinavia är leverantör till ledande fackhandelskedjor och till dagligvaruhandeln på den skandinaviska marknaden.

Hos F&H hittar du bland annat kända varumärken som: Kähler, Rosti, Jamie Oliver, Jacob Jensen, Soehnle och Pyrex.

För bilder och mer information kontakta:

Ulrika Svensson på F&H of Scandinavia, Enhagsslingan 1 a, 187 40 Töby

08-446 33 44 eller ulrika@fh-ab.se