Fiat dubblar vinsten i tredje kvartalet

Det går allt bättre för Fiat-gruppen och Fiat Group Automobiles. För hela koncernen innebar tredje kvartalets bokslut mer än en fördubbling av vinsten jämfört med samma period i fjol. Alla affärsområden inom Fiat-gruppen bidrog till ökningen. Bildelen Fiat Group Automobiles intäkter ökade med 17,6% till 6,5 miljarder Euro jämfört med tredje kvartalet 2006. I Europa ökade antalet sålda fordon i kvartalet med 9,3% till 304.800 bilar. En fortsatt stark försäljning med flera säljsuccéer och bättre produktmix ger ökade volymer och förbättrad vinst för Fiats bilrörelse. Fiat Group Automobiles består av varumärkena Fiat, Fiat Professional (transportbilar), Alfa Romeo och Lancia och har lyckats utmärkt i fråga om försäljning under årets första nio månader. Hittills i år har man sålt 1.662.400 fordon (+13,8%) varav cirka 1.021.000 fordon i Europa (+6,4%). Starka säljare är Fiat Grande Punto som tillsammans med Punto är en av Europas mest sålda bilar. Fiat Panda bibehåller sin ledning i A-segmentet och även Fiat Bravo har sålt över förväntningarna. Redan klassikerstämplade nya Fiat 500 bidrar också till framgångarna med 90.000 (!) tecknade order till dags dato. Lätta transportbilar är ett av Fiats riktigt starka områden sedan årtionden. Under årets första nio månader levererades 284.600 LCV-fordon (+23,2% jämfört med 2006). Av dessa såldes 176.100 fordon i Europa. Det ger Fiat Professional en marknadsandel på 11,7% i Europa och 42,8% på hemmamarknaden Italien. Pressrelease om kvartalsrapporten finns på Fiat-gruppens hemsida under press room. Adressen är www.fiatgroup.com Bildtext: Framåt för Fiat! Tredje kvartalet innebar att Fiat-gruppen mer än fördubblade vinsten. Bilrörelsen med Fiat personbilar som starkaste motor ökade både säljvolymer och vinst. Luca de Meo, marknadschef för Fiat Group Automobiles och Sergio Marchionne, VD för hela Fiat-gruppen, har anledning att se belåtna ut. Bild: finns på http://www.fiatgroupautomobilespress.com/index.php?method=gallery&id=-1 Inget lösenord eller användarnamn behövs.

• Hel-, delårsrapporter