Fiat Fiorino är International van of the Year 2009

Nya Fiat Fiorino har utsetts till "International Van of the Year 2009" - med 112 poäng av 140 möjliga. Juryn bakom priset består av transportbilsjournalister från 20 europeiska länder. Utmärkelsen mottogs av Franco Miniero, för Fiat Professionals räkning, vid en ceremoni på den stora transportbilsmässan i Hannover.

Utmärkelsen är ett kvitto på den nya transportbilens många starka sidor. Utmärkta lastmöjligheter i en mycket kompakt och smidig bil som lätt tar sig in även i trånga stadskärnor. Den är också ett kvitto på att de kunder som valt Fiorino gjort ett bra val. Sedan debuten i december 2007 till mitten av september i år har Fiorino ordertecknats i 28.000 exemplar inräknat både skåpversionen och Combi.

Juryn har också uppskattat att Fiorino skapar ett nytt marknadssegment i den nedre delen av transportbilsskalan. Under flera års tid har de lätta transportbilarna växt ifråga om lastvolym och storlek och vikt och därmed lämnat en lucka längst ner som nu Fiorino fyller ut.

Nya Fiat Fiorino mäter 386 cm i längd men lastar ändå hela 2,5 m³ och 610 kg. Bredden är 171 cm och höjden 172 cm. Det är de små yttermåtten som gör Fiorino speciell och ger den möjlighet att transportera gods ända in i mycket trånga stadskärnor.

Enligt juryn är nya Fiat Fiorino en innovativ bil ifråga om mått, formgivning, säkerhet och miljöhänsyn. Den motsvarar också deras krav på värde för pengarna och totalekonomi.

Designen på Fiorino är stram och funktionell med mycket egen karaktär. Speciellt fronten med den kraftiga stötfångaren och stora strålkastarna samt de markerade skärmbreddningarna längs sidorna. Strålkastarna sitter högt och skyddat mot småkollisioner.

En praktisk och genomtänkt bil med stora sidohängda bakdörrar och rejäl skjutdörr på sidan som underlättar lastning och lossning. Den rymliga, ljusa kupén med noggrant utformad ergonomi gör Fiat Fiorino till en bekväm och praktisk arbetsplats med hög säkerhet.

Motorn är den beprövade starka och snåla turboladdade 1,3-liters Multijet dieselmotorn på 75 hk. Den ger både effektiv transport och tillräcklig kraft i kombination med utmärkt ekonomi och låga utsläppsnivåer. Den manuella versionen har partikelfilter och släpper ut 119 g Co2/km och klarar miljöbilsgränsen för personbilar. Med Comfort-Matic växellåda är förbrukningen ännu lägre och CO2-utsläppen ännu lägre: 116 g/km.

Fiorino är en produkt av samarbetet med PSA och byggs av Tofas i deras fabrik i Bursa, Turkiet - en anläggning med en kapacitet på 158.000 bilar per år. Den nya transportbilen har inneburit en total investering på 380 miljoner Euro varav 190 miljoner Euro gått åt till forskning och utveckling. Fiorino introducerades nyligen på den svenska marknaden.

Bildtext: Fiat Fiorino är utnämnd till "International van of the Year". Juryn bakom priset består av transportbilsjournalister från 20 europeiska länder. På bilden mottar Franco Miniero priset för Fiat Professionals räkning från Carsen Teiner, vice ordförande i juryn.

Pressbilder finns på www.fiatgroupautomobilespress.com inget lösen behövs

• Transport