Fibra möjliggör Sveriges bästa välfärdsbredband i Mälardalen

Det nya stornätet Fibra gör det möjligt för de fem anslutna kommunerna att digitalisera många av sina välfärdstjänster. På så sätt står Mälardalen starkt rustade när den svenska välfärdsmodellen står inför sina största utmaningar någonsin. Det långsiktiga målet är högt satt: Mälardalen ska ha Sveriges bästa välfärdsbredband.

I dag är 7 000 västeråsare 80 år eller äldre och 2029 väntas den siffran ha stigit till 11 000. Utvecklingen känns igen i många kommuner. När allt färre ska ta hand om allt fler samtidigt som intresset för vårdutbildningarna är fortsatt lågt ställs den svenska välfärdsmodellen inför stora utmaningar.

"Mälardalen har kommit långt jämfört med många andra"

– Välfärden måste öppna upp sig för ny teknik och nya innovationer för att kunna möta framtidens utmaningar och med Fibra möjliggör vi detta för kommunerna. Men jag vill också säga att vi i Mälardalen har kommit långt jämfört med många andra regioner, säger David Hjälmgården som jobbar som affärsutvecklare på Fibra, bolaget som driver och utvecklar regionens nya stornät.

Sensorteknik talar om när du sätter ner fötterna på mattan

80 västeråsare har i dag, på frivillig basis, så kallad e-hemtjänst. Västerås stad erbjuder e-hemtjänst som ett alternativ till traditionell hemtjänst och kan använda Fibras välfärdsbredband för att bära kommunikationen. Trenden pekar på att allt fler och mer avancerade välfärdstjänster kommer att digitaliseras av kommunerna i framtiden.

Redan i dag finns det sensorteknik som känner av om en person befinner sig i sängen, är i badrummet eller har öppnat ytterdörren. Utifrån olika sensorers mönster kan sedan ett larm skickas till hemtjänsten.

"Det handlar inte om att strömma Netflix utan om tjänster som påverkar din hälsa"

– Fibra ska se till att infrastrukturen står pall för alla tjänster eftersom avbrott på förbindelsen inte kommer att accepteras. Det handlar inte om att strömma Netflix utan om tjänster som påverkar din hälsa, och därför känns det skönt att vår teknik ligger i framkant vad gäller robusthet, säger David Hjälmgården.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David Hjälmgården, affärsutvecklare Fibra, 021 395 164, david.hjalmgarden@fibra.se