Webbläsare Brave, äntligen ett fantastiskt alternativ till Google Chrome

Trött på att behöva installera adblockers och andra typer av tillägg(extensions) som slöar hastigheten och försämrar upplevelsen av att surfa på internet? Har du provat andra webbläsare som FireFox, Opera eller Safari, men ändå återvänt till Google Chrome?

Om svaret är ja på alla de frågorna, så finns det nu äntligen ett alternativt! Säg hej och välkommen till Brave.

Vad är det som gör Brave så bra? Svaret ligger i att Brave använder sig av Chromium som är samma ”motor” som Chrome har. Själva gränssnittet är en relativt exakt kopia av Chrome, men extra, är en enkel funktion för att skydda användaren mot inkräktande spårning, loggning av vad användaren gör på nätet och inbygg blockering av reklam. En klar förbättring för skyddandet av användarnas personliga integritet.

Att Brave använder sig av Chromium som motor, gör att man kan använda samma tillägg/plugins (extensions) så man uppnår samma kompabilitet som i Google Chrome. För de sidor som inte är kompatibla med Brave så finns det en enkel ”switch” som tar ned ”sköldarna” så att man eventuellt tillåter spårning som websidan kräver.

Installationen är väldigt lätt och Brave lyfter över informationen (Om man vill) så man har kvar sina bokmärken, historia o.s.v.

Alternativt kan man ju leta efter en alternativ tjänst som inte är lika kränkande av den personliga integriteten. Vi på Bill Minimizer redaktionen har nu använt Brave i några veckor och är väldigt positivt överraskade av hur bra webbläsaren fungerar.

Grundaren och VD’n av Brave är ingen annan är Brendan Eich, som också är skaparen av JavaScript, samt medgrundare av Mozilla Foundation (Som senare skapade Netscape en av de största och tidigaste webbläsarna på 90-talet).

Vlad Savov från Amerikanska The Verge har skrivit en alldeles utmärkt krönika om Brave, dess för och nackdelar samt varför man bör byta.

Eller kortfattat: Brave är helt enkelt Google Chrome utan Google.