Svenskt Yatzy på Franska topplistan 5 år i rad

Det var i Oktober 2012 som Yatzy Online först såg ljuset på Apple App Store och det dröjde inte länge innan det seglade upp som etta i Frankrike.

"Vi var ute relativt tidigt och skulle inte haft samma succé om vi släppt det idag, det tog lång tid att få bra rankning i både Sverige, Danmark och Finland. Nu tar vi nästa steg för att bli bäst även i Norden." säger Stefan Perdal

Jämfört med andra Yatzyspel så är Yatzy Online i princip alltid på Top 1 eller 2 i Frankrike. Jämfört med övriga spel så ligger man i princip konstant på Topp Games 1000 i Frankrike senaste 5 åren, samt Sverige, Danmark och Finland senaste 3 åren. I Apple App Store fanns det nästan 800’000 spel i juli 2017 enligt Statista som samlar in statistik om App Store Marknaden.

Fictional Factory ökar nu utvecklingstakten och planerar att kraftigt expandera under hösten. Med många nya funktioner och med en fair prissättning där man inte behöver toppa upp med massa olika köp i appen för att kunna få spela.

Spelet innehåller även ett unikt träningsläge, samt en datorspelare som är väldigt svårslagen.

”Det tog oss veckor och en mängd distribuerade stora servrar för att kalkylera vartenda spel som går att spela. Detta gör att vår bot är som att möta en spelare som vid varje tärnings-slag vet vilken tärning som är statistiskt och strategiskt rätt att spara. Datorspelaren och den vanliga spelaren får tärningarna ifrån samma slumpgenerator, så båda har samma chans. Det är som att möta en grandmaster i Yatzy helt enkelt.” säger Stefan Perdal

Yatzy är en klassiker som kom till Sverige under 60-talet och som växte mycket i popularitet under 70-talet. Enkelheten i Spelet och att man inte behöver mer än 5 tärningar lite papper och penna gjorde att spelet även idag är ett populärt familjespel.

Yatzy Online finns tillgängligt både för iOS (iPhone och iPad) på Apple App Store samt Android på Google Play.