Filmstaden fyller 100 år

​Filmstaden firar 100 år med jubileumsvinjett

Nästa år fyller Filmstaden 100 år vilket biografkedjan planerar att fira under hela 2020. Året kommer förgyllas med födelsedagsaktiviteter som firar hundra år av starka känslor på bio. Men redan den 25 december, dagen som traditionsenligt är en av de främsta biodagarna på året, är det premiär för jubileumsvarianten av Filmstadens biovinjett som inleder varje filmvisning.

Att gå på bio är inte bara att se en film utan en upplevelse för alla sinnen och känslolägen. Därför kommer Filmstaden under sitt 100-årsjubileum lyfta fram och gestalta allt från kärlek, tårar, skratt och skräck med aktiviteter, erbjudanden och happenings hela året.

- När vi fyller 100 år passar vi på att fira känslorna som ett biobesök lockar fram! Våra biografer har alltid varit en plats där alla känslor får utrymme och det vill vi uppmärksamma särskilt under vårt jubileumsår säger Helena Eklund, Commercial Director på Filmstaden.

Filmstaden byter också visuell skrud och låter material och attribut som förknippas med bio ta plats på ett lekfullt sätt. Året kommer vara inklätt i sammet, is, mässing, popcorn och mycket annat. För publiken hos Filmstaden blir detta synligt redan på juldagen då biovinjetten har fått en ny födelsedagsskrud.

- Vår biovinjett är bara drygt ett år gammal och den om något skapade väldigt starka känslor när den först presenterades. Därför var det självklart för oss att behålla dess grund när en jubileumsversion togs fram men addera element som uppmärksammar att vi fyller 100 år, berättar Helena Eklund.

Filmstadens biovinjett har skapats av byrån Dallas och de står även bakom jubileumsversionen. Filmstaden och Dallas samarbetar också med övriga aktiviteter som uppmärksammar jubileet.

- När Filmstaden fyller hundra år firar vi de stora känslorna, både i design och kampanj – det kommer att bli ett färgsprakande år, säger Charlotta Ribbefjord, vd och kundansvarig på Dallas.

Biovinjetten inleder samtliga av Filmstadens filmvisningar och då antalet biobesökare förväntas bli rekordhögt under julhelgen är det tusentals som kommer att ha sett den under de närmaste veckorna.

- Jubileumsversionen av vår biovinjett blir startskottet på vårt födelsedagsfirande som kommer att gå som en röd tråd genom allt vi gör under 2020. Vi är väldigt stolta över att i ett helt sekel varit en naturlig samlingsplats för människor och deras känslor och ser fram emot att fira det tillsammans med våra gäster hela nästa år, avslutar Helena Eklund, Commercial Director på Filmstaden.

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer.

Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.

Ytterligare information fås av Filmstadens PR-ansvarig Caroline Hellström på telefon 08-680 35 00 eller via mail caroline.hellstrom@filmstaden.se