Maria Skoglund ny vd för SF Bio – Jan Bernhardsson koncernchef i Nordic Cinema Group

Som en del i utvecklingen av Nordic Cinema Group, NCG, genomförs vissa förändringar i
organisationen från den 1 januari 2014. Jan Bernhardsson tar över som styrelseordförande för SF Bio AB och kommer också att koncentrera sig på rollen som vd och koncernchef i Nordic Cinema Group. Maria Skoglund efterträder Jan som vd för SF Bio.

- Nu är vi del i en större organisation vilket ger oss nya möjligheter till synergier. Jag ser fram
emot att leda arbetet att tillsammans med de lokala bolagen fortsätta skapa en bioupplevelse i världsklass för vår publik i hela Norden och Baltikum, säger Jan Bernhardsson, vd och koncernchef i Nordic Cinema Group, som också kommer att fortsätta arbeta nära tillsammans med SF Bio som styrelseordförande.

Nordic Cinema Group bildades i maj 2013 och mycket av arbetet så här långt har varit inriktat på att samla kompetens och hitta det som är bäst för varje marknad och på sikt för vår gemensamma biopublik. Biograferna kommer fortsättningsvis att drivas med SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas som starka nationella varumärken, men koncernen kommer att genom sin styrka att skapa ännu bättre förutsättningar för att utvecklas på respektive marknad.

Maria Skoglund har jobbat på SF Bio i drygt två år i olika roller, senast som vice vd och CFO i koncernen. Dessutom var Maria under en period t f vd för SF Media.

– Vi kommer att fortsätta satsningen på att utveckla biografupplevelsen, bl a med ett ambitiöst program för att utveckla SF Bios biografstruktur genom nybyggen och renoveringar, säger Maria Skoglund.

Innan Maria började på SF Bio var hon CFO på G4S Cash Solutions här i Sverige. Före det var hon vd på Clear Channel i sju år.

Nordic Cinema Group

Nordic Cinema Group är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 583 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Ratos och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 mnkr SEK.