IMAX Bergakungen öppnar idag

Nu öppnar IMAX® Bergakungen

Väntan är över. Idag öppnar Filmstaden sin andra IMAX®-salong i Sverige, i Filmstaden Bergakungen. - Vi är så glada att äntligen få visa upp vår nya IMAX-salong för alla som längtat tillsammans med oss, säger Maria Andersson, Biografchef på Filmstaden Bergakungen.

Att se en film i IMAX är det mest storslagna man kan uppleva på bio och från imorgon, den 18 december, är det en möjlighet för den som kan ta sig till Filmstaden Bergakungen. Superskarpa bilder på en jätteduk tillsammans med ett massivt ljud som känns i hela kroppen ger det optimala formatet för dagens storfilmer. Den teknik som används i Bergakungens salong är IMAX with Laser, vilket är en banbrytande projektorteknik och ett 12-kanaligt ljudsystem som skapar en känsla av att vara en del av filmen.

Första film att visas i det storslagna formatet är Star Wars: The Rise of Skywalker då filmen, liksom IMAX Bergakungen, har premiär idag. Gästerna får då njuta av den episka avslutningen på rymdsagan i en av de 212 reclinerstolar som installerats. Recliners innebär att både rygg- och benstöd är ställbara för mesta möjliga komfort.

- Star Wars: The Rise of Skywalker är en perfekt film för IMAX då formatet verkligen kommer till sin rätt. Jag är beredd att lova att ingen kommer att bli besviken, avslutar Maria Andersson, Biografchef på Filmstaden Bergakungen.

Första visningen av Star Wars: The Rise of Skywalker i IMAX Bergakungen startar kl.11.00 onsdagen den 18 december. Filmen visas dygnet runt mellan den 18 och 19 december.

Planerade biopremiärer* i IMAX® Bergakungen

• 18 dec: Star Wars: The Rise of Skywalker
  • 31 jan: 1917
  • 7 feb: Birds of Prey
  • 20 mar: A quiet place II
  • 27 mar: Mulan
  • 3 apr: Bond: No time to die
  • 29 apr: Black Widow
  • 22 maj: Fast & Furious 9
  • 5 jun: Wonder Woman 1984
  • 17 jul: Top Gun: Maverick
  • 17 jul: Tenet
  • *Med reservation för ändringar.

​Det här är IMAX
®:

• Projektorer som ger intensiva färger och kristallklara, högupplösta bilder för en mer intensiv upplevelse och realistisk känsla.
  • Ett kraftfullt 12-kanaligt ljudsystem för massivt, ”3-dimensionellt” ljud (immersive sound).
  • Stora, välvda filmdukar och en utvidgad bildyta (visar 26% mer av filmen).
  • IMAX DMR®, en teknik för digital efterbearbetning av filmer för att omvandla dem till IMAX-formatet med bästa bildkvalitet och ljud.
  • Biografsalonger med stark lutning, så kallad gradering, för att alla besökare ska ha perfekt sikt.

​För mer frågor kontakta: Caroline Hellström, PR-ansvarig, 0765-25 67 56

För tekniska frågor: Per Wermelin, Teknisk chef, 0703-32 93 13

Läs gärna mer på: https://www.imax.com/news/imax-laser-here

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer.

Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.

Ytterligare information fås av Filmstadens PR-ansvarig Caroline Hellström på telefon 08-680 35 00 eller via mail caroline.hellstrom@filmstaden.se