Nu startar biljettförsäljningen till operasäsongen 2015/2016 på SF Bio!

Nu startar biljettförsäljningen till operasäsongen 2015/2016 på SF Bio!

Den 22 september inleds SF Bios andra livesända opera- och balettsäsong med ett gnistrande fyrverkeri, nämligen den populära helaftonsbaletten “Romeo och Julia” från Royal Opera House, Covent Garden i London.

Royal Opera House presenterar totalt tolv opera- och balettföreställningar under livesäsongen 2015/2016, en säsong som livesänds till över 2000 biografer i mer än 60 länder.

”Vi är stolta över att under 2015 fortsätta vårt samarbete med Royal Opera House, vi har fått mycket bra respons från våra besökare och är glada att kunna erbjuda ytterligare en säsong av fantastiska föreställningar av både opera och balett från Royal Opera House” säger Sture Johansson, programdirektör på SF Bio.

Säsongen bjuder bl.a. på klassiska föreställningar som Mozarts ”Figaros Bröllop”, Verdis ”La Traviata” och Tjajkovskijs ”Nötknäpparen”. En ny och extra intressant uppsättning är baletten ”Frankenstein” av den unge och uppmärksammade koreografen Liam Scarlett som fram till 2012 var premiärdansör vid Royal Opera och är numera Artist-in-Residence på begäran av balettchefen Kevin O’Hare.En annan ny produktion är Musorgskijs storslagna historiska drama ”Boris Godunov” av regissören Richard Jones och Royal Operas musikchef Sir Antonio Pappano. Mästersångaren Bryn Terfel gestaltar för första gången i sin lysande karriär den krävande titelrollen som Boris.

Andra höjdpunkter är Donizettis ”Lucia di Lammermoor” och de italienska kortoperorna Mascagnis ”Cavalleria Rustican” och Leoncavallos ”Pagliacco” ihopsatt till en föreställning med helt ny scenografi.

Säsongen låter oss se och njuta av internationella operastjärnor som Joyce DiDonato, Bryn Terfel, Diana Damrau, Vittorio Grigolo och Erwin Schrott.

Föreställningarna visas i följande städer: Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Umeå och Jönköping.

Har man inte möjlighet att se föreställningen live, finns chansen att se en inspelad version efterföljande söndag. Se ner hela säsongsprogrammet på www.sf.se/eventbio där man också redan nu kan köpa biljetter till höstens föreställningar. Biljetter till vårens föreställningar släpps i december.

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 586 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Bridgepoint och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 30 nya biografer med 248 salonger och 29 971 fåtöljer och bolaget har ca 1 300 anställda.