Rekordstor öppning hos ODEON Cinemas Group för AVATAR: The Way of Water

Rekordstor öppning hos ODEON Cinemas Group för AVATAR: The Way of Water

ODEON Cinemas Group (OCG), Europas största biografkedja, där Filmstaden ingår, hade den enskilt bästa dagen för hela 2022 med öppningen av AVATAR: The Way of Water i lördags. Resultatet överträffar årets tidigare rekord som sattes av Top Gun: Maverick i somras. På Filmstadens biografer i Sverige var det även en av de mest välbesökta helgerna under hela året.

Den mycket efterlängtade Avatar 2, som imponerat på publik och fans över hela världen, har också haft den högsta andelen gäster under 2022 som valt att njuta av filmen i något av våra premiumformat, som IMAX, iSense eller Dolby®. De allra flesta av gästerna valde också att se filmen så som James Cameron tänkt sig, i 3D.

- Vi är glada över att se att publiken var så förväntansfull inför lanseringen av den hett efterlängtade AVATAR: The Way of Water. Antalet gäster som valde att njuta av denna spektakulära film från James Cameron under öppningshelgen överträffade allt vi sett under 2022. Vi är också glada över att det är så många gäster som väljer att se filmen i 3D och i våra premiumformat. Vi vill också tacka våra kollegor för den enorma insats de har gjort på våra biografer och ser fram emot att välkomna fler gäster till våra biografer under hela julen för att få uppleva denna enastående film på bio, säger Ramon Biarnes, Managing Director, Northern Europe, Odeon Cinemas Group.

För mer information kontakta: Anna Malmfors, Campaign Manager, Marketing Filmstaden, tel: 08-680 35 37, e-post: anna.malmfors@filmstaden.se