Restaurang Varda på nya Filmstaden

Lagom till påsk invigs den nya Filmstaden i Västerås och för att skapa en helhetsupplevelse i byggnaden kommer besökarna även att erbjudas mat och dryck i en modern och designad miljö. Det är ägarna till restaurang Varda, som har många års erfarenhet från restaurangbranschen, som nu har stora planer för den nya verksamheten. Den har fått namnet Vardasrum - som förstås syftar på släktskapet med Varda.

– Ett biobesök är ofta förknippat med att man vill ha något att äta, och varför inte göra detta på biografen? Vi har bara positiva erfarenheter från en integrerad restaurang på moderna anläggningar som t ex den nya Filmstaden Bergakungen i Göteborg, säger Peter Broström, affärsområdeschef på SF Bio.

– Vi är glada att få arbeta tillsammans med ägarna till restaurang Varda och vi är övertygade om att kunderna kommer att uppskatta Vardasrum, den nya restaurangen på Filmstaden.

– Med Vardasrum vill vi skapa en mötesplats för dem som inte alltid vill eller kan sitta länge, men ändå vill ha god mat och serveringspersonal som alltid är tillmötesgående och påläst, säger Marika Salmijärvi som ansvarar för driften och sedan tidigare arbetar på restaurang Varda.

– Här ska de flesta trivas, oavsett om du besöker oss för en romantisk middag eller en affärslunch.

I sommar kommer vi dessutom att öppna en riktigt mysig uteservering, säger Marika.

- Både inredning och mat kommer att hålla en hög nivå, och man har varit noga med att skapa en atmosfär där alla känner sig välkomna. För oss är det viktigt att det känns som en del av Filmstaden och att våra gemensamma kunder kommer att uppskatta ett besök hos oss, säger Peter Broström.

Vardasrum kommer att erbjuda ett antal färdiga rätter i disk för den som önskar något mindre till kaffet, men även smårätter som gästerna själva kan plocka ihop och dela med sitt sällskap. Menyn ska vara folklig, menar Marika.

– Man kan säga att menyn kommer att ”Västeråsanpassas” och ha en egen, modern stil men också erbjuda de klassiska smakerna. Vi kommer att servera ”lagom”-portioner till bra priser!

Menyn är framtagen av Mattias Forsberg, köksmästare på Varda och som belönats bland annat med Tore Wretman-stipendiet.

Vardasrum kommer även att servera öl, vin och champagne, berättar Marika.

– Vi tar med oss den höga kunskapsnivån från Varda där vi idag är proffs på de flesta drycker, från populära kaffedrinkar till exklusiva viner.

Och just kunskapen om vin är något som Varda investerat i. Sedan i höstas har restaurangen två nyutbildade sommelierer, något de är ensamma om i Västerås.

Med Vardasrum på Filmstaden är förhoppningen att skapa en mötesplats som västeråsarna uppskattar och gärna besöker. Både de som vill se en film i Sveriges modernaste biograf eller de som bara vill besöka restaurangen.

För ytterligare information, kontakta:
Robert Eriksson, Vardagruppen, tel 0739-737 310. robert@restaurangvarda.se
Thomas Runfors, informationschef SF Bio , tel 08-680 36 83. thomas.runfors@sf.se