Rogers Waters konsertfilm The Wall visas på SF Bio

Rogers Waters konsertfilm The Wall visas på SF Bio

"The Wall Live" - den största världsturnén av en soloartist någonsin kommer nu till biografer som en banbrytande konsertfilm, skriven och regisserad av Pink Floyds frontman Roger Waters och Sean Evans - kreativ regissör under ”The Wall” turnén.

Tisdagen den 29 september visas ”Roger Waters The Wall” på SF Bio och på biografer över hela världen, kl. 20:00 lokal tid. ”Roger Waters The Wall” är ingen vanligt konsertfilm, den utspelar sig inte bara på två olika kontinenter utan även på flera nivåer – det är en magnifik konsertupplevelse med det klassiska Pink Floyd albumet och häpnadsväckande audiovisuella effekter. En roadmovie, där Waters gör upp med sitt förflutna, och en anti-krigsfilm som belyser mänskliga förluster vid konflikter, ett aktuellt tema med tanke på världsläget. Pink Floyd fans har aldrig upplevt "The Wall" på det här sättet.

- Vi är mycket glada att medverka i det här globala eventet och över att kunna erbjuda nya och gamla Pink Floyd fans möjlighet att se den här fantastiska och berörande konsertfilmen, säger Sture Johansson på SF Bios Programavdelning. Konsertfilmen visades på Toronto Filmfestival 2014 och beskrivs av bl.a. som:

”Ett måste” (Rolling Stone)

"Visuellt magnifik" (Indie Wire)

"Ingenting mindre än hisnande" (MSN Music)

Efter konsertfilmen presenteras The Simple Facts, en unik möjlighet att se Roger Waters och Pink Floyd-medlemmen Nick Mason återförenade och i dialog, där de svarar på inskickade frågor från fans från hela världen. Läs mer, se trailer och köp biljetter på http://www.sf.se/EVENTBIO

”Roger Waters The Wall” visas i samtliga SF Bio städer den 29 september och 3 oktober.

Pressvisning och frågor

”Roger Waters The Wall” pressvisas tisdagen den 22 september, kl. 10:00 på biograf Rigoletto i Stockholm. Anmälan görs till Anna.Malmfors@sfbio.se

Från och med september kommer SF Bio att bli tydligare med att presentera allt innehåll som inte är ordinarie repertoarvisning. Den kan handla om t ex opera, vissa dokumentärer, konserter eller andra direktsända evenemang. För att underlätta för dem som söker efter innehåll, kommer nu det alternativa utbudet att samlas under fliken Eventbio. Läs mer på www.sf.se/eventbio.

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 586 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Bridgepoint och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 30 nya biografer med 248 salonger och 29 971 fåtöljer och bolaget har ca 1 300 anställda.