SF Bio börjar visa föreställningar live från Parisoperan!

SF Bio börjar visa föreställningar live från Parisoperan!

I februari 2016 inleder SF Bio ett samarbete med ett av världens ledande operahus, den legendariska Opéra National de Paris. Under första säsongen 2016 resulterar samarbetet i två operaföreställningar som kommer att visas live från Paris i sju SF Bio-salonger över hela landet.

Det är första gången som Opéra de Paris presenterar liveföreställningar på biografer i Sverige och sändningarna görs i HD-kvalitet med förstklassigt ljud.

- För SF Bio är detta en naturlig fortsättning av arbetet som inletts med The Royal Opera House i London för över ett år sedan, säger Sture Johansson, programdirektör på SF Bio. Vi har ambitionen att erbjuda den svenska publiken det absolut bästa från operavärlden.

Opéra de Paris-föreställningar kommer att visas i följande städer och biografer: Stockholm (Rigoletto), Göteborg (Göta), Malmö (Filmstaden Storgatan), Jönköping (Filmstaden), Umeå (Filmstaden), Uppsala (Royal), Västerås (Filmstaden).

Livesändningarna börjar med en presentation av verket och intervjuer med de medverkande. Föreställningarna är på italienska men textas givetvis på svenska.

Båda operorna är nyproduktioner från Opéra de Paris, framförda av dess orkester och kör under ledning av Daniele Callegari (Trubaduren) resp. Nicola Luisotti (Rigoletto).

TRUBADUREN är en opera i fyra akter av Giuseppe Verdi, baserad på en pjäs av Antonio García Gutiérrez. Förbjuden kärlek, hämnd, brodermord, barnamord... Här samlas alla klassiska ingredienser från tragedin och Verdis makalösa talang till ett verk som har mött en fantastisk framgång ända sedan urpremiären 1853. Sopranen Anna Netrebko tar den extatiska arian från fjärde akten ”D’amor sull’ali rosee” till oanade höjder, i lysande sällskap av Ekaterina Semenchuk, Marcelo Alvarez, Roberto Tagliavini och Ludovic Tézier, i en helt ny uppsättning dirigerad av Daniele Callegari och regisserad av Alex Ollé.

RIGOLETTO är en klassisk opera i tre akter av Giuseppe Verdi, inspirerad av en pjäs av Victor Hugo. En kvinnotjusare tillhertig, en hovnarr som slits mellan sitt yrke och sin fadersplikt, hans oerhört vackra dotter - allt är bäddat för en tragisk intrig av klassiska mått. Denna nya produktion av Rigoletto, under ledning av dirigenten Nicola Luisotti, markerar det första samarbetet av den världsberömde regissören Claus Guth med Opéra de Paris. I huvudrollerna hörs stjärnor som Michael Fabiano, Quinn Kelsey, Vesselina Kasarova och Olga Peretyatko.

- TRUBADUREN av Giuseppe Verdi, visas direkt från Opéra de Paris den 11 februari

- RIGOLETTO av Giuseppe Verdi, visas direkt från Opéra de Paris den 26 april.

Föreställningstid kl. 19.15.

Mer information om föreställningarna finns på www.sf.se där man även kan köpa biljetter.

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 586 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Bridgepoint och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 30 nya biografer med 248 salonger och 29 971 fåtöljer och bolaget har ca 1 300 anställda.