Succé för Stora Biodagen

Succé för Stora Biodagen

Stora Biodagen blev en fantastisk revansch för bio med nästan 150 000 besökare vilket är den bästa enskilda dagen sedan julen 2019.

På Stora Biodagen som initierats av Sveriges biografägareförbund bjöd biografer runt om i Sverige på halva priset på hela repertoaren. Dessutom var det smygpremiärer på Ticket to Paradise och See How They Run, överraskningar, erbjudanden i kiosken och en massa annat skoj som hände på biograferna.

– Det är verkligen roligt att Stora Biodagen blev en sådan publiksuccé och att vi hade det högsta besöksantalet på en enskild dag sedan innan pandemin. Att se film tillsammans på stor duk är något speciellt vilket gårdagens publikrekord bevisar, säger Helena Eklund, Commercial Director ODEON Cinemas Group.

Att bio är tillbaka har verkligen bevisats i och med Stora Biodagen. Eventet blev startskottet för en höst full av svenska och internationella storfilmer. Kommande storfilmer på bio är till exempel Bränn alla mina brev, Black Panther: Wakanda Forever, Länge leve Bonusfamiljen och Avatar: The way of water.

Idén till Stora Biodagen är bland annat inspirerat av National Cinema Day som nyligen arrangerades i USA, Kanada och UK. Över 8 miljoner gäster besökte de 3000 biografer som deltog. Även Storbritannien genomförde samma event med nära 1,5 miljoner besökare. I Norge har Store Kinodagen länge varit ett återkommande event som arrangeras första helgen i november.

Målet för Stora Biodagen är att det ska bli en återkommande folkfest även i Sverige och det är en gemensam satsning från Sveriges samlade biograf- och filmbransch.

För ytterligare information kontakta:

Helena Eklund, Commercial Director ODEON Cinemas Group

E-post: helena.eklund@filmstaden.se