Systembolagets reklamfilm "Sanningen" är Biopublikens val

Systembolagets senaste reklamfilm Sanningen fick högst värden i effektmätningar av aktuell bioreklam. Sanningen hade hög observation, avsändaren var tydlig, budskapet gick fram och engagerar biopubliken.

På SF Medias 10 i topp-lista över de reklamfilmer på bio som har fått högst värden i i de senaste årens effektmätningar återfinns Systembolagets filmer på plats 1, 3 och 4.

Med filmen Sanningen vinner Systembolaget Biopublikens pris för andra gången sedan priset instiftades 2010.

- Bio fungerar väldigt bra för vår målgrupp och för det budskap vi har, säger Åsa Hessel, ansvarig för extern kommunikation på Systembolaget. På bio sitter man fokuserad och det gör att den här typen av allvarliga budskap som framställs med humor kan tas emot på ett bra sätt vilket säkert en del i filmens framgång. Filmen är också ”filmiskt” och smart berättad. Det är ett nytt grepp för oss och vi är mycket nöjda med Forsman&Bodenfors och Esteban som står bakom produktionen.

För mer information vänligen kontakta
Mimi Bast, SF Media, tel. 08-680 36 82 eller mail: mimi.bast@sf.se

Se filmen

Biopublikens val
Biomediet är en kraftfull arena för kommunikation och i samarbete med Nepa mäter SF Media kontinuerligt de reklamfilmer som visas.

Priset Biopublikens val belönar varje kvartal den reklamfilm som uppnått högst värden i mätningarna gällande observation, avsändaridentifikation och budskapsförståelse. Det är med andra ord biopubliken och ingen annan som bestämmer vilken reklamfilm som ska belönas med det åtråvärda priset Biopublikens val. Förutom äran får kvartalets vinnare ett diplom, som delas ut till annonsören samt dennes mediebyrå och reklambyrå.

Genomslagskraften på bio beror på flera faktorer, bland annat miljön och situationen publiken befinner sig i. Resultatet är en mer positiv inställning till reklamen som upplevs som trovärdig av publiken. Biomediet har därmed en unik förmåga att nå igenom bruset och förmedla budskap.

Vinnare av Biopublikens val:
2011:
Q2 - Systembolaget "Sanningen"
Q1 - Com Hem "BB Autotune"

2010:
Q4 - Folkhälsoinstitutet "Tänk om"
Q3 - Com Hem Bredband "OMG Cat"
Q2 - Systembolaget "Festen"
Q1 - Coca Cola "Winter Games"(OS-filmen)