Turkisk Filmfestival på biografen Skandia

Turkisk Filmfestival på biografen Skandia

I samarbete mellan Turkiska Ambassaden och SF Bio visas sju turkiska filmer på biografen Skandia den 5-7 december.

Festivalen inleds på fredagen med en galakväll för inbjudna då filmen ”The Butterfly’s Dream” visas. På lördagen och söndagen är det öppna föreställningar av sex olika filmer som visas med ett biljettpris av endast 60.-. Nettointäkten från visningarna kommer att gå till Drottning Silvias Stiftelse för stöd åt utsatta barn i världen.

• Då film bidrar mycket till olika kulturella utbyten bland länder och för att Turkiets filmindustri firar 100 år i år, så har vi beslutat att anordna en Turkisk Filmfestival i Stockholm, säger Turkiets Ambassadör Kaya Türkmen.
  • Med detta kulturella evenemang vill vi locka inte bara den turktalande befolkning som lever i Stockholm med omnejd utan även andra biobesökare som vi tror skall ha stort utbyte av dessa filmer. Filmerna som kommer visas under festivalen är valda bland Turkisk filmhistorias krönta originalverk med några vunna priser fortsätter Ambassadör Kaya Türkmen.
  • Vi är övertygade om att vi, med den emotionella interaktion som skapas, skall kunna lära känna och förstå varandra bättre och även berika vår kulturella värld, tillägger Murat Koçak, Kulturattaché på Turkiska Ambassaden.
  • För oss är detta ett utmärkt tillfälle att bredda vårt utbud, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio. Vi vet att det finns ett intresse för internationella filmer som normalt inte distribueras till biograferna, och det är viktigt att hitta rätt samarbetspartners och förpacka evenemanget så att så många som möjligt hittar till filmerna.

Alla filmer visas på turkiska och är försedda med engelsk text

För information om filmerna samt föreställningstider, gå in på www.sf.se där man även kan köpa/boka biljetter fr o m fredag 21/11.

Ytterligare information kan fås av SF Bios informationschef Thomas Runfors, telefon 08-680 36 83, mail thomas.runfors@sfbio.se

eller

Murat Koçak, Turkiska Ambassadens Kulturattaché, telefon 08-679 83 20, mail info@turkiskaturistbyran.se

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 586 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Ratos och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 30 nya biografer med 248 salonger och 29 971 fåtöljer och bolaget har ca 1 300 anställda.