Nya Filmstaden Uppsala öppnar i city sommaren 2023. Bilden är ett fotomontage, fasaden kan komma att se annorlunda ut.

Uppsala får ny toppmodern biograf i city

Nu är det klart! Filmstaden bygger en helt ny biograf på Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala. Biografen får 13 salonger, varav en i det tekniska premiumformatet iSense. Samtliga salonger har reclinerfåtöljer och i foajén kan gästerna mingla i Oscars Bar. Biografen beräknas stå klar sommaren 2023.

-Uppsala är en fantastisk biostad och vi är så glada att nu kunna möta marknadens önskan om en central, riktigt lyxig och toppmodern biograf i Uppsala, säger Helena Eklund, Commercial Director på Filmstaden Northern Europe.

Den nya biografen byggs i hörnet Dragarbrunnsgatan/Klostergatan där den befintliga fastigheten till stora delar ska rivas och byggas om från grunden. Nya Filmstaden Uppsala byggs i tre våningsplan, får 13 salonger med totalt 844 fåtöljer plus 44 rullstolsplatser. En av salongerna är en så kallad iSense, Filmstadens eget premiumformat, närmast att jämföra med en IMAX®.

- iSense är vårt allra mesta high tech-format, säger Helena Eklund. Här lutar du dig tillbaka och njuter av film i en salong med jättestor duk, knivskarpa bilder, intensiva färger och en ljudanläggning som håller yttersta klass.

En stor fördel med iSense är att salongen inte kräver filmer i ett speciellt tekniskt format utan kan användas även för mer lågmälda produktioner och familjefilm. Det skapar möjligheter för till exempel svensk film att visas i ett ”maffigt” format som annars ofta är förbehållet klassiska actionfilmer.

-Våra gäster säger redan idag att bio är någonting mer än att bara se film. Det är känslor och insikter som blir starkare och större för att de upplevs i stort format och för att vi delar dem med andra, säger Helena Eklund. Men vi vet också att kraven från marknaden ökar hela tiden.

Den nya Filmstaden Uppsala får därför, utöver den moderna tekniken, så kallade recliners i samtliga salonger. Det är en ställbar, lyxig skinnfåtölj som ska ge maximal komfort - ett mycket attraktivt alternativ till soffan där hemmavid. Dessutom ska gästerna kunna mingla före och efter filmen i Oscars Bar. Här kan man äta en lättare matbit och ta något att dricka i en mysig ombonad miljö som ska bidra till helhetsupplevelsen.

Biografen på Dragarbrunnsgatan förväntas öppna sommaren år 2023. Byggnationen sker i samarbete med hyresvärden Uppsala Akademiförvaltning.

För mer frågor kontakta gärna:

Helena Eklund, Commercial Director Northern Europe, 08-680 35 55.