Hans Blix i Blix not bombs av Greta Stocklassa.

Två av Film Stockholms samproduktioner på CPH:DOX

Film Stockholm är representerat av två samproduktioner under dokumentärfestivalen CPH:DOX i Köpenhamn. Blix not bombs av Greta Stocklassa och Megaheartz av Emily Norling har båda världspremiär på festivalen som pågår den 15-26 mars.

Blix not bombs av Greta Stocklassa tävlar i sektionen F:act Award och har världspremiär den 20 mars. I filmen får vi möta den svenske toppdiplomaten Hans Blix, mest känd för sitt arbete för FN i samband med invasionen av Irak 2003. Blix not bombs är Film Stockholms andra internationella samproduktion. Blix not bombs är producerad av Melissa Lindgren, Story.

Megaheartz av Emily Norling tävlar i sektionen Next:Wave och har världspremiär den 21 mars. Megaheartz utspelar sig i energin precis innan något går sönder. Berättelsen börjar i ett samtal om kärlek och fortsätter sedan i en tripprapport där fantasier och dokumentära livsfragment flyter samman. En visuell och oförutsägbar gestaltning av kärlek och vansinne genom fyra huvudpersoners berättelser. Svensk medproducent för Megaheartz är Mario Adamsson, Sisyfos Film.

CPH:DOX pågår den 15-26 mars i Köpenhamn. Läs mer på cphdox.dk.