Film Stockholms rapport Skolbio i Stockholms län 2017. Foto: Film Stockholm

Film Stockholm har kartlagt skolbioverksamheten i Stockholms län

Skolbioverksamheten i Stockholms län har minskat drastiskt det senaste decenniet. Samtidigt är det fler kommuner som arrangerar skolbio i dag än för tio år sedan. Det visar en ny kartläggning som gjorts av Film Stockholm, Stockholms läns regionala resurscenter för film och rörlig bild.

Rapporten Skolbio i Stockholms län 2017, författad av Film Stockholms konsulent Ulf Slotte, är en kartläggning av utbudet i länets kommuner. Syftet med rapporten är att skapa underlag för ett långsiktigt arbete med skolbio i länet. Skolbio är en viktig del av att lära barn och unga om den rörliga bildens språk och främjar besök hos den lokala kulturarrangören.

Rapporten visar att skolbiobesöken sjunkit med 38 procent sedan 2009. Framför allt är det de stora kommunerna som tappat mycket. En positiv tendens är att fler kommuner arrangerar skolbio i dag än 2009, men dessa verksamheter är små och kompenserar inte de stora verksamheternas tapp.

Det är också stora skillnader i skolbioutbudet mellan länets kommuner. Elever i vissa kommuner kan besöka skolbio varje år under sin skolgång, samtidigt som elever i en annan kommun aldrig får besöka en biograf under skoltiden.

Enligt rapporten finns det olika anledningar till varför vissa kommuner inte arrangerar skolbio. Flera åtgärder föreslås för att stärka strukturerna och ge fler elever i Stockholms län tillgång till skolbio.

- Vi vill gärna, med den här rapporten som underlag, föra en vidare dialog med länets kommuner och skolbioaktörer för att utveckla denna viktiga form för kulturell delaktighet, säger Joakim Blendulf, chef på Film Stockholm.

Film Stockholms rapport om skolbio i Stockholms län finns att läsa här eller i bifogad pdf-fil.