Foto: Nordisk Film, Johan Paulin/SVT.

Film Stockholm samproducerar julens familjeunderhållning - premiär för Trolltider och Knyckertz

I dag har två av den regionala filmfonden Film Stockholms samproduktioner premiär: SVT:s julkalender Trolltider – legenden om bergatrollet och långfilmen Knyckertz & snutjakten som får svensk biopremiär.

SVT bjuder på ett kärt återseende när Trolltider kommer tillbaka som julkalender. Film Stockholm är samproducent för julkalendern som spelades in i Vårby Gård utanför Stockholm.

När trollens magiska bärnsten plötsligt försvinner hotas hela deras värld. Om den inte hittas kommer det väldiga Bergatrollet att vakna till liv. Människoflickan Saga och trollpojken Love blir vänner och bestämmer sig för att hjälpa till att hitta stenen. Tillsammans ger de sig ut på ett magiskt äventyr där hela världens framtid står på spel. Lyckas de hitta stenen och rädda världen? I rollerna: Matilda Gross, Ossian Skarsgård, Kjell Bergqvist, Katarina Ewerlöf, Henrik Dorsin, Nour El-Refai m.fl.

Trolltider – legenden om bergatrollet har premiär på SVT och SVT Play den 1 december.

Familjen Knyckertz är tillbaka

2021 hette SVT:s julkalender En hederlig jul med Knyckertz. I den nya långfilmen Knyckertz & snutjakten möter vi återigen den tjuvaktiga familjen. I rollerna ser vi bland andra David Sundin, Nina Zanjani, Paloma Grandin, Axel Adelöw och Claes Malmberg.

Hunden Snuten är Tures bästa vän. Men det verkar som familjen Knyckertz snott den. Ture måste välja, ska han vara ärlig och lämna tillbaka hunden, eller behålla den och därmed hjälpa familjen att genomföra en livsfarlig kupp?

Knyckertz & snutjakten distribueras av Nordisk Film och har svensk biopremiär den 1 december.

Fler av Film Stockholms samproduktioner på bio nu

Film Stockholm har samproducerat flera filmer som nu går att se på svenska biografer:

Miraklet i Gullspång av Maria Fredriksson.

Paradiset brinner av Mika Gustafson.

Syndabocken av Axel Petersén.

Slow av Marija Kavtaradze.

Dessutom går hela säsongen av SVT:s storsatsning Taelgia att se på SVT Play nu.