Film Stockholms samproduktion Paradiset brinner utsedd till svensk Oscarskandidat

Paradiset brinner av Mika Gustafson är en av tre kandidater som kan bli Sveriges bidrag till en Oscar för Bästa internationella film. Paradiset brinner är samproducerad av den regionala filmfonden Film Stockholm och får sin världspremiär på Venedigs filmfestival den 7 september.

Den svenska Oscarskommittén har utsett tre kandidater som kan bli Sveriges bidrag till en Oscar för Bästa internationella film (Best International Feature Film). De tre kandidaterna är Paradiset brinner av Mika Gustafson, Motståndaren av Milad Alami och Tillsammans 99 av Lukas Moodysson.

Paradiset brinner kretsar kring tre systrar som står enade i en stökig men kärleksfull vardag utan föräldrar. Allt de behöver är varandra, sina vänner och tidsfördriv som inbrott i obevakade poolvillor. Men när socialtjänsten anar oråd tvingas Laura söka hjälp utanför flockens trygghet.

Paradiset brinner är samproducerad av den regionala filmfonden Film Stockholm och har bland annat spelats in i Upplands-Bro, där ett tivoli tillfälligt byggdes upp för inspelningen. När inspelningen var över kunde allmänheten nyttja tivolit under en period innan det monterades ned.

För regin står Mika Gustafson, som även skrivit manus tillsammans med Alexander Öhrstrand. I rollerna ser vi Bianca Delbravo, Dilvin Asaad, Safira Mossberg och Ida Engvoll.

Filmen är producerad av Nima Yousefi på Hobab i samproduktion med Film Stockholm, Tuffi Films, Toolbox Film, Intramovies, SVT, Film i Väst. Producerad med stöd av Svenska Filminstitutet, Finlands filmstiftelse, Danska filminstitutet, The Italian Minster of Culture, Nordisk Film & Tv Fond, Eurimages. I samarbete med TriArt Film, Cinemanse, DR, Yle, Tall&Small.

Paradiset brinner är uttagen till tävlan på Venedigs filmfestival och får världspremiär där den 7 september. Läs mer om det här.

Svensk distributör är TriArt Film och svensk biopremiär är den 27 oktober.