Paradiset brinner presenteras på Filmhuset. Foto: Hend Aroal/Film Stockholm.

Fyra biopremiärer för Film Stockholms samproduktioner i höst

Under onsdagen presenterades höstens svenska biopremiärer av Svenska Filminstitutet. Av dessa är fyra samproducerade av Film Stockholm: Syndabocken, Paradiset brinner, Miraklet i Gullspång och Knyckertz & snutjakten.

– De här fyra helt olika produktionerna visar väl bredden av historier och filmskapare som finns i Stockholm. Som regional filmfond har Film Stockholm glädjande nog kunnat bidra på resan, säger Kristina Colliander, vd för Film Stockholm.

Miraklet i Gullspång

Regi: Maria Fredriksson. Svensk biopremiär: 27 oktober 2023.
Ett tecken från Gud får två norska systrar att köpa en lägenhet i svenska Gullspång. När de möter lägenhetsägaren på mäklarkontoret är hon en kopia av deras döda storasyster, som begick självmord 30 år tidigare. Vad som börjar som en sagolik familjeåterförening utvecklas till ett rafflande drama om lögner, hemligheter och trons betydelse.

Miraklet i Gullspång visades på Tribeca Festival tidigare i år där den vann priset för bästa klippning i en dokumentärfilm.

Paradiset brinner

Regi: Mika Gustafson. Svensk biopremiär: 27 oktober 2023.
Paradiset brinner kretsar kring tre systrar som står enade i en stökig men kärleksfull vardag utan föräldrar. Allt de behöver är varandra, sina vänner och tidsfördriv som inbrott i obevakade poolvillor. Men när socialtjänsten anar oråd tvingas Laura söka hjälp utanför flockens trygghet. Klockan tickar och det blir allt tydligare att livet är på väg att förändras för alltid, i en värld där frihet och förtvivlan ligger kind mot kind.

Paradiset brinner är uttagen till tävlan på Venedigs filmfestival, läs mer om det här.

Syndabocken

Regi: Axel Petersén. Svensk biopremiär: 24 november 2023.
I skuggan av Maltas brännande sol, i utkanten av den svenska e-gamingkolonin, dyker lotterisvindlaren Dimman upp för att överraska sin forne vän och kollega inför hans bröllop. Det blir inledningen till ett lika desperat som dekadent sökande efter försoning.

Se den nysläppta trailern och affischen här: https://theplaylist.net/shame-on-dry-land-trailer-and-poster-20230822/

Syndabocken är uttagen till tävlan på Toronto International Film Festival, läs mer om det här.

Knyckertz & snutjakten

Regi: Leif Lindblom. Svensk biopremiär: 1 december 2023.
I jul kommer uppföljaren till 2021 års SVT-julkalender En hederlig jul med Knyckertz. I den nya långfilmen Knyckertz & snutjakten följer vi familjens jakt på hunden Snuten som har blivit stulen.

Se den nysläppta trailern på Filmstockholm.se.

***

Utöver höstens biopremiärer är Film Stockholm samproducent till två av SVT:s storsatsningar. Dramaserien Taelgia har premiär den 22 september och julkalendern Trolltider visas hela december.