Kristina Colliander. Foto: Svenska Filminstitutet

I april öppnar Film Stockholm AB ansökningsportalen, i augusti tillträder vd

Film Stockholm AB är ett av Region Stockholm ägt bolag som drivs i nära samarbete med Stockholm stad och som ska stödja regionala investeringar i film- och TV-produktion. Syftet är att stärka och attrahera film- och TV-produktion till Stockholmsregionen. Bolaget inledde sin verksamhet den 1 februari och med början i april månad kommer bolagets ansökningsportal att möjliggöra för aktörer i filmbranschen att söka samproduktionsmedel och utvecklingsinsatser.

– Efter ett intensivt arbete för att sjösätta det nya produktionscentrumet är det nu dags för mig att sätta punkt då jag ser mitt uppdrag som fullbordat. Jag känner stor stolthet över det som vi har åstadkommit för att stärka filmen i regionen, både med det nya bolaget Film Stockholm och med den tidigare verksamheten Filmbasen. Jag ser nu fram emot att anta nya utmaningar i framtiden, säger Joakim Blendulf, som har arbetat på Film Stockholm och Filmbasen sedan 2008, de senaste åtta åren som verksamhetsansvarig.

– Jag är enormt stolt över allt som Joakim åstadkommit. Utan honom hade inte grunden funnits för att skapa Film Stockholm. Han har navigerat genom politiken, sytt ihop finansiering, satt strategin och nu skapat en plattform som över tid kommer sätta Stockholm på kartan inom filmproduktion i Sverige och internationellt, säger Henric Larsson, styrelseledamot och vd för Chimney.

Även rekryteringen av bolagets vd är nu avslutad. Till vd för Film Stockholm AB har utsetts Kristina Colliander. Kristina kommer närmast från Svenska Filminstitutet där hon är chef för avdelningen Filmstöd. Kristina har en gedigen och mångårig chefserfarenhet från olika delar av film och TV-sektorn. Kristina börjar sitt uppdrag den 2 augusti.

– Vi är väldigt glada över att Kristina med sin breda erfarenhet från olika delar av filmsektorn/branschen har tackat ja till det här uppdraget och vi är övertygade om att bolaget har stora förutsättningar för att utvecklas och utveckla film och tv- produktionen i Stockholm, säger styrelsens ordförande Kristina Rennerstedt.

– Jag går från ett spännande uppdrag till ett annat och ser nu med spänning fram mot att få ta Film Stockholm AB till nästa fas, säger Kristina Colliander.

Film Stockholm AB är ett nybildat av Region Stockholm ägt bolag som ska drivas i nära samarbete med Stockholm stad. Bolagets syfte är att främja filmen både som ett kulturellt uttryck och som näring, genom att ekonomiskt stödja filmproduktioner i Stockholmsregionen, verka för att Stockholm och regionen ska attrahera fler filminspelningar samt arbeta för talangutveckling inom området. Styrelsen består av Kristina Rennerstedt, ordförande, Ali Boriri, Ylva Gustavsson, Henric Larsson och Pia Kronqvist.

Kommunikationansvarig på Film Stockholm är Anna Harding, e-post anna.harding@sll.se, mobil 0704-84 22 10.

Film Stockholm är ett produktionscentrum för film och tv i Stockholmsregionen. Bolagets huvuduppdrag är samproduktion av filmer i alla format och tv-drama, filmkommissionär verksamhet, talangutveckling och kompetensutveckling. Film Stockholm ägs av Region Stockholm och drivs i nära samarbete med Stockholms stad och med stöd av Botkyrka kommun.