Ur Miraklet i Gullspång och Paradiset brinner. Foto: Pia Lehto/Ballad Film, TriArt Film.

Paradis och mirakel i dubbla biopremiärer för Film Stockholms samproduktioner

I dag går två av den regionala filmfonden Film Stockholms samproduktioner upp på svenska biografer: Dramat Paradiset brinner av Mika Gustafson och dokumentären Miraklet i Gullspång av Maria Fredriksson.

– Vi är så stolta över att vara en del i de här filmerna som båda redan gjort succé på stora internationella festivaler, säger Kristina Colliander, vd för Film Stockholm.

Miraklet i Gullspång

Ett tecken från Gud får två norska systrar att köpa en lägenhet i svenska Gullspång. När de möter lägenhetsägaren på mäklarkontoret är hon en kopia av deras döda storasyster, som begick självmord 30 år tidigare. Vad som börjar som en sagolik familjeåterförening utvecklas till ett rafflande drama om lögner, hemligheter och trons betydelse.

Miraklet i Gullspång hade världspremiär på Tribeca Festival i New York där den vann pris för bästa klippning i en dokumentärfilm.

Miraklet i Gullspång är regisserad av Maria Fredriksson och producerad av Ina Holmqvist på Ballad Film i samproduktion med Film Stockholm och Film i Väst. Distributör är Njutafilms.

– Det varit otroligt betydelsefullt att ha Film Stockholms stöd, både finansiellt och som kreativt bollplank, i ett tidigt stadie i produktionen av Miraklet i Gullspång. Det har stärkt vår tro på filmen och dess internationella potential, säger filmens producent Ina Holmqvist.

Paradiset brinner

Paradiset brinner kretsar kring tre systrar som står enade i en stökig men kärleksfull vardag utan föräldrar. Allt de behöver är varandra, sina vänner och tidsfördriv som inbrott i obevakade poolvillor. Men när socialtjänsten anar oråd tvingas Laura söka hjälp utanför flockens trygghet.

Paradiset brinner belönades med två priser för Mika Gustafsons regi på filmfestivalen i Venedig och fick priset för bästa debutfilm på BFI Film Festival i London. Filmen valdes också ut som en av tre kandidater till att bli Sveriges bidrag till en Oscar för Bästa internationella film 2023.

Filmen spelades bland annat in i Upplands-Bro med boende i närområdet som statister. I Bro byggdes ett tivoli tillfälligt upp, och när inspelningen var över kunde allmänheten under en period nyttja tivolit.

Paradiset brinner är regisserad av Mika Gustafson och producerad av Nima Yousefi på Hobab i samproduktion med Film Stockholm, Tuffi Films, Toolbox Film, Intramovies, SVT och Film i Väst. Distributör är TriArt.

Båda filmerna får svensk biopremiär på fredag den 28 oktober 2023.