Deltagare i RIBS. Foto: Sean Sigfried.

Unga i EU-projekt löser kreativa företags framtida utmaningar

Den 12-15 april anordnas en internationell tävling där unga gymnasieelever från Östersjöområdet träffas inom ramen för EU-projektet RIBS. Syftet är att lösa utmaningar som åtta företag inom KKN (Kulturella & Kreativa Näringar) står inför.

- I helgen har vi Sverigepremiär för en ny metod att sammanföra unga människors nytänkande med innovativa företagare inom KKN. I projektet har vi bedrivit ett utvecklingsarbete under två år för att hitta en metod tillsammans med S:t Eriks gymnasium och Pargas Svenska Gymnasium som skapar ett autentiskt lärande mellan företagare och elever, säger Fredrik Nordbladh, projektledare för RIBS på Film Stockholm.

Ett av företagen som bidragit med case är Storyspot, som bland annat fått stöd av Vinnova och är årets vinnare av ”Future Marketing Tech Awards”. Utmaningen består i att hitta rätt marknadsföringskanaler för att nå en ung publik (15-25 år) och att utarbeta en strategi för produktdesign och användarupplevelse.

Eleverna jobbar med att hitta förslag på lösningar den 12 och 13 april och har sedan en presentation inför företagarna den 14 april kl 15:00 i Aulan på S:t Eriks gymnasium.

– Lägret är ett positivt exempel på hur EU-fonder möjliggör för oss att bygga hållbara sociala och ekonomiska relationer med våra grannländer. Det senaste årets händelser i omvärlden i USA, Kina och Ryssland har visat hur viktigt det är att stärka våra europeiska relationer, säger Fredrik Nordbladh.

Lägret görs inom ramen för EU-projektet RIBS (Rolling Images in Business Startups) som har som mål att stödja unga entreprenörer mellan 16 och 18 år att utvecklas inom kultur och kreativa näringar (KKN). Projektet leds av Pargas kommun och drivs av FiIm Stockholm som är Stockholmsregionens resurscentrum för film. Projektet pågår 2015-2018 och finansieras av Interreg Central Baltic Program.

För mer info om projektet:

Fredrik Nordbladh, projektledare RIBS på Film Stockholm: +46 (0)704 842210, fredrik.nordbladh@sll.se
Johan Stedje, 1:e lärare Film & regi på S:t Eriks gymnasium: +46 (0) 704 84 2210
Lisa Evertsson Norrevik, företagare Storyspot: +46 (0)70 401 2202

Vill du besöka slutpresentation på S:t Eriks gymnasium? Ta kontakt med Fredrik Nordbladh +46 (0) 704 842210/fredrik.nordbladh@sll.se.

Ribsproject.com
Filmstockholm.se
http://centralbaltic.eu/content/12-more-entrepreneurial-youth (Information om RIBS hos Interreg Central Baltic)