Vincent Bugozi. FOTO: Felicia Larsson

Unga i EU-projekt vill skapa hopp i en otrygg värld

I februari anordnas ett läger på Värmdö utanför Stockholm där unga kulturproducenter från Östersjöområdet träffas inom ramen för EU-projektet RIBS. Syftet är att producera en musikvideo till en låt som en av deltagarna spelat in – en låt som hyllar internationellt samarbete i en tid av osäkerhet.

Den 24–26:e februari anordnas ett läger på ungkulturhuset Gurraberg med temat professionell musikvideoproduktion med två av Nordens mest erfarna musikvideoproducenter. Lägret kretsar kring en låt som är skriven av 19-årige Vincent Bugozi från Gotland och producerad av Abbe Aronsson, 16 år, från Värmdö.

– Låten heter “Keep this good” och handlar om hur mänskligheten måste arbeta tillsammans för att överkomma de polariseringar som verkar växa sig allt större i vår värld, säger Vincent Bugozi.

Vincent är bosatt på Gotland och kommer ursprungligen från Tanzania. Han beskriver sin musikstil som afrikansk pop, en blandning av västerländsk pop och afrikanska rytmer.

Mentor för deltagarna under lägret är Mikael "Mikeadelica" Gustafsson, en av Nordens mest erfarna musikvideoproducenter. Han har gjort videor åt artister som Måns Zelmerlöw, Carola, Eric Saade, Lars Winnebäck, Kartellen och Weeping Willows

Många av deltagarna i RIBS ägnar sig åt socialt entreprenörskap i en internationell miljö, med målet att både vara världsförbättrare och framgångsrika egenföretagare.

– Det är otroligt inspirerande att få driva ett projekt som sammanför unga människor runt Östersjön med professionella aktörer från kultur och kreativa näringar, säger Fredrik Nordbladh på Film Stockholm, projektledare för RIBS.

– Projektet har hittat nya former för att sammanföra unga människors kreativitet med professionell kunskap och erfarenhet. Den här typen av arbetssätt kommer göra deltagarna riktigt konkurrenskraftiga i en framtid som handlar alltmer om att utveckla kreativa tjänster och produkter, säger Fredrik Nordbladh.

Lägret görs inom ramen för EU-projektet RIBS (Rolling images in business startups) som har som mål att stödja unga entreprenörer mellan 16 och 18 år att utvecklas inom kultur och kreativa näringar (KKN). Projektet pågår 2015-2018 och finansieras av Interreg Central Baltic Program och drivs av FiIm Stockholm som är Stockholmsregionens resurscentrum för film.

– Lägret är ett positivt exempel på hur EU-fonder möjliggör för oss att bygga hållbara sociala och ekonomiska relationer med våra grannländer, säger Fredrik Nordbladh.

Lägret arrangeras 24-26 februari på Gurraberg Ungkulturhus i Gustavsbergs centrum utanför Stockholm.

För mer info om projektet:
Projektledare Fredrik Nordbladh: 0704 842210
Kommunikatör: Andreas Holmquist: 0722 863766
Musikvideoproducent: Mikael "Mikeadelica" Gustafsson: 073 650 3030

Vill du du vill besöka lägret eller få kontakt med Vincent Bugazi eller andra deltagare? Kontakta Fredrik Nordbladh.

Ribsproject.com
Filmstockholm.se
http://centralbaltic.eu/content/12-more-entrepreneurial-youth (Information om RIBS hos Interreg Central Baltic)