#3på3 – testa Finansförbundet!

Tänker ibland på det där med att våga. Ibland kan det vara svårt! Tänk om jag får nej? Eller om de andra struntar i mig? Eller om jag får höra att jag inte är önskad? Kanske bättre att vara tyst…

När jag var yngre handlade det om att våga fråga chans. Sen handlade det om att våga söka till Journalisthögskolan, där det var så svårt att komma in. Eller att våga söka ett jobb jag inte visste om jag var tillräckligt kompetent för.

En kompis sa till mig, att om jag inte ens vågade försöka söka in, så var det enda sättet att garanterat hamna utanför. Ingen skulle ju veta att jag ville… Den lärdomen har jag burit med mig.

Ibland hör jag av dem som inte är medlemmar i facket, att det beror på att de aldrig fått frågan. Om det är så enkelt så handlar det ju bara om att vi som redan är med måste börja fråga alla andra.

I tre månader har nu Finansförbundet en kampanj som går ut på att vi ska öka inflödet av nya medlemmar med tre procent. Och då handlar det om att våga fråga!

Så ta chansen – bjud in dina oorganiserade arbetskamrater på fackliga aktiviteter. Tala om att även den som inte är medlem kan ringa till förbundet och ställa frågor – de får svar om vi får tala medlemskap med dem. De kan testa medlemskapet i Finansförbundet.

Be alla att gå in och gilla Finansförbundets sida på Facebook. Tala om att den här bloggen finns. Visa filmen ”Like a Swede” för dem. Berätta varför du är medlem själv. Kort sagt: sprid kunskapen! Och du, visa upp era fackliga aktiviteter på social media. Glöm inte att tagga med #3på3. Kolla in #3på3 på Facebook (du måste vara medlem på Facebook samt inloggad). Och kolla in #3på3 på Twitter.

Våga fråga! Jag är övertygad om att vi blir fler.

Barbro Schönning, ombudsman på Finansförbundet