Bilda klubb på din arbetsplats!

En klubb har större möjlighet att påverka än vad ett enskilt kontaktombud eller medlem har. Det behövs bara tre personer för att bilda en klubbstyrelse. Är ni tillräckligt många på din arbetsplats för att bilda klubb?
Ju fler desto roligare heter det. En devis som gäller för det fackliga arbetet - fler är starkare än en. Vill du vara med och påverka så har du större chans att lyckas om du har andra med dig. Under hösten kommer Finansförbundet satsa extra mycket på just klubbildning. Genom utbildning och andra stödinsatser vid uppstart är tanken att fler medlemmar få stöd att bilda klubb på sin arbetsplats, berättar Karolina Berntsson, ombudsman på Finansförbundet. Hon uppmanar klubblösa medlemmar att bilda klubb.

- Det är fördelaktigt i alla avseenden att ha klubb då mycket i kollektivavtalets innehåll förhandlas lokalt. Utan klubb finns inte möjligheten att förhandla fram lokala löneprinciper som är viktiga inför lönerevisionen, säger Karolina.

Karolina berättar vidare om det startkit som finns för att hjälpa nybildade klubbar och de som är i språnget att starta en klubb.

- Vi hjälper till med allt ifrån styrelseutbildningar till vad man kan prata om på ett medlemsmöte. Vi tillhandahåller bland annat standardstadgar och dagordning för årsmöte. Under hösten kommer vi också at intensifiera arbetet med att stärka befintliga klubbar, genom ett särskilt utvecklingsprogram.

Vill du bilda en klubb på din arbetsplats och vill ta del av stödet? Kontakta Finansförbundet via Jourhavande ombudsman