Kollektivavtalet - ett viktigt verktyg lokalt

Kollektivavtalet fyller en stabiliserande uppgift hela vägen från nationell nivå ner till arbetsplatsen. Att det finns en plattform att utgå från i det lokala fackliga arbetet, betyder mycket tycker Anna Valdén som är ordförande i Finansförbundets klubb på SPP.

– Jag skulle från mitt perspektiv vilja säga att kollektivavtalet är viktigt för balansen på arbetsplatsen. I den bransch som jag i dag verkar i, är förändringstakten hög och det är otroligt viktigt att ha en övergripande överenskommelse att vända sig till i situationer som uppkommer både med enskilda medlemmar och i grupperingar, säger Anna Valdén.

Att det finns sådana överenskommelser som både arbetsgivare och fack är eniga om kan underlätta när det hettar till.

– Det som är fokus är att beslut och processer ska gå snabbt vilket inte alltid gynnar vare sig medarbetarna eller organisationen. Skulle vi förtroendevalda då inte ha kollektivavtalets skrivelser med oss i verktygslådan, så skulle den sakna både hammare och spik, konstaterar Anna Valdén.

Fakta om facklig anslutning:

80 procent av den svenska arbetskraften är organiserade i fack. Idag är det fler medlemmar i TCO och SACO än i LO.  Med starka fackliga organisationer och en organiserad arbetsgivare har vi i Sverige en tvåpartsmodell som är unik genom att den ger både utrymme för trygghet kring en god löneutveckling för merparten av de av de anställda, samtidigt som det finns utrymme för lite extra åt både grupper som sackat efter lönemässigt och för dem som har förtjänat ett lite extra lönepåslag. För arbetsgivaren ger det en stabilitet med exempelvis få strejker, internationellt sett.

Text och foto: Isa Arbin