Kvinnor jobbar gratis efter kl 15:56

Lönegapet mellan män och kvinnor minskar men är fortfarande stort. I den takt det minskar kommer vi att ha jämställda löner år 2066 enligt Sveriges kvinnolobby som arrangerade den nya siffran på Sergels torg i Stockholm.

15:51-rörelsen bildades av kvinnorörelsens organisationer, partipolitiska kvinnoförbund och fackliga organisationer för tre år sedan. Baserat på en arbetsdag från kl. 8-17 innebar det att män får betalt hela dagen, medan kvinnor jobbade gratis efter kl. 15:51. Tre år senare har gapet minskat och det nya klockslaget är 15:56. I den takten som lönegapet sluts skulle det hinna bli år 2066 innan lönerna är jämställda. Finansförbundet tycker inte att det är ok och gick också med som aktiv medlem i 15:51- rörelsen förra året (förra året hette rörelsen 15:53).

Tycker du också att det inte är ok med ett lönegap beroende på kön? Sprid budskapet på sociala medier under hashtag #lönheladagen.