Starta upp hösten med nytt jobb

Har du som många andra ägnat semestern åt att fundera över din jobbsituation? Började tanken om ett nytt jobb mala där i hängmattan? Ombudsman Guillermo Carbonari delar med sig av sina bästa tips när det kommer till jobbsökande.

Det första du behöver fundera över är om det är ett nytt jobb som är lösning eller om det finns andra vägar att gå. Kanske kan du få utveckling inom din nuvarande tjänst genom att få mer avancerade arbetsuppgifter eller få gå en vidareutbildning? Prata med din chef och var öppen med att du behöver nya utmaningar och vill ta ett steg framåt.

Om du ändå kommer fram till att du vill byta jobb är det dags att påbörja processen. Finansförbundets ombudsman Guillermo Carbonari har precis gjort den resan och börjar som ombudsman på Unionen om ett par veckor. Hans bästa jobbsökartips är att bevaka sin kompetens, något han förklarar så här:

– Även om du inte går i jobbsökartankar just nu är det alltid viktigt att du bevakar din kompetens. Det kan till exempel handla om att se till att få utbildningar kontinuerligt och utvecklande arbetsuppgifter som utmanar dig. Du får roligare på jobbet och den dag du bestämmer dig för att byta är det betydligt lättare, förklarar han.

En annan sak som Guillermo menar är viktig är att vara intresserad av branschen och hänga med i vad som händer. Var aktiv och delta på seminarier och andra aktiviteter om du har möjlighet. Ta del av Finansförbundets branschkunskap i olika kanaler och läs medlemstidningen Finansliv. Guillermo tipsar även om att man lär sig mycket genom att titta på platsannonser.

– Genom att bevaka platsannonser, antingen direkt hos de företag som intresserar dig eller via jobbsökarsajter, får du en bra bild av vilka jobb som finns och vilken kompetens som efterfrågas. Det gör dig medveten om din kompetens, vart den kan ta dig och vad du behöver utveckla för att hålla dig anställningsbar, menar Guillermo. Detta är därför bra att göra kontinuerligt, inte bara när du har tänkt byta jobb. Den dag det är dags att söka nytt är tröskeln betydligt lägre för att komma igång. Dessutom kanske du snubblar över drömjobbet som du hade missat annars.

Många jobb i branschen tillsätts dock internt och utannonseras bara på intranäten – börja därför titta där om du kan tänka dig att jobba kvar inom företaget. Om du hellre vill till ett annat företag kanske du känner någon som jobbar där som kan tipsa om internt utlysta tjänster.

När du hittat ett jobb som intresserar dig och ska skriva ansökan kan du ta hjälp av dessa tips och skicka in ditt CV till Finansförbundets fackliga rådgivning för granskning. Alla tips och råd kring jobbsökande hittar du under Lön & Karriär – Söka jobb.

När du kommit så långt som till anställningsintervjun har Guillermo inga specifika råd mer än att vara sig själv.

– Ju fler intervjuer du har varit på desto mer avslappnad kommer du att kunna vara. Du vet ungefär vilka frågor som kommer och hur du ska svara på dem. Personligen är jag alltid väldigt ärlig i en intervjusituation och öppen även med det jag är mindre bra på eller inte har så mycket erfarenhet av. Det viktigaste tycker jag är att du kommer dit och är genuint intresserad av jobbet. Ställ mycket frågor, var entusiastisk och visa att du är engagerad. Det är ok om du inte har stenkoll på alla delar som ingår i tjänsten så länge du visar att du är motiverad att lära dig, säger Guillermo.

Lycka till i jobbsökandet nu och tveka inte att hör av dig till facklig rådgivning med dina frågor.