Restaurangen på Skid-VM i Falun 2015 plockar bort onödiga papperskvitton.

När krögaren Robert Tamm och hans personal tar betalt för maten i den stora restaurangen på tävlingsarenan i Falun, kommer kassatransaktionerna att ske på ett nytt revolutionerande sätt.

– De flesta av våra kunder är inte intresserade av att få ett kvitto och nu behöver vi inte längre skriva ut dessa kvitton. Vill kunden ha kvitto kan vi nu förutom papper även erbjuda det digitalt, säger Robert Tamm.

Under Skid-VM kommer Robert Tamm och hans personal servera tusentals kunder med luncher och middagar. För varje transaktion skrivs i normala fall ett kvitto ut och i stort sett samtliga kvitton slängs direkt i en papperskorg. Men nu är det slut med denna miljöförstörande hantering.

Samtliga kassaapparater i restaurangen är utrustade med en alldeles ny teknisk lösning, kallad GreenBin – eller ”grön papperskorg”. När summan är inslagen i kassaapparaten, trycker personalen bara på GreenBin-tangenten, summan registreras som vanligt och kvittot hamnar i ett digitalt ”moln” i stället för i en papperskorg någonstans i mattältet.

– Som första skid-VM någonsin är VM i Falun 2015 certifierat som hållbart evenemang. Vi välkomnar att miljövänliga tjänster erbjuds som exempelvis digitala kvitton. Vi är glada att vår entreprenör valt en sådan lösning, säger Hans Ahlin, Hållbarhetsansvarig på Skid VM Falun 2015.

GreenBin och Sparakvittot erbjuds i butiker runt om i hela landet. Idag förhindrar digital kvittohantering ca. 400.000 papperskvitton att bli utskrivna varje vecka. Det ökar hela tiden i takt med att fler butiker väljer att ansluta sig.

– Framför allt är det en vinst för miljön. Det jag sparar in på kostnader för inköp av kvittorullar, kan jag investera i att utveckla den ”gröna” kvittohanteringen, säger Robert som kommer att ha samma lösning på kassaapparaterna Tegera Arena, Dalatravet och de andra restaurangerna han driver i företaget Mat vid Siljan.

GreenBin är ett grönt alternativ till oönskade papperskvitton

Tekniken har tagits fram av Findity som även utvecklat Sparakvittot, tjänsten för digitala kvitton.

Ett problem med denna kvittofria hantering har varit skatteregler, men tjänsten är nu godkänd av Skatteverket. Detta innebär dels att man sparar in på kostnader för inköp och byten av kvittorullar men också ett stort steg för en miljövänlig kvittohantering. Papperskvitton ingår i en stor debatt då miljöfarligt ämne används för framställande av så kallat thermopapper. Här förekommer det giftiga ämnet Bisfenol A.

Sparakvittot

Sparakvittot är en molnbaserad tjänst för digital lagring av kvitton som hjälper handeln att kommunicera för ännu starkare kundrelationer. I tjänsten Sparakvittot lagras kvitton och värdehandlingar, för överblick på inköp och garantier samt ordning på kvitton som skall redovisas i någon form. Förutom digitala kvitton ryms presentkortshantering, stämpelkort, biljetter och kuponger i Sparakvittot-appen som finns för iPhone, Android och Windows Phone.

Sparakvittot.se startades 2011 och ägs av bolaget Findity AB med kontor i Stockholm och Göteborg och Ludvika.