Smarta val ska minska utsläppen från maten

Smarta val ska minska utsläppen från maten

I dag skriver Dagens Nyheter om WWF:s matkoncept One Planet Plate, som ska guida till måltider som orsakar så lite utsläpp att det är möjligt att nå Parisavtalets mål på max 1,5 graders global uppvärmning, och därtill bevara den biologiska mångfalden. WWF menar att utsläppen från svenska hushålls matvanor måste minska med hela tre fjärdedelar om klimatmålen ska klaras. Inom konceptet har WWF tagit fram klimatanpassade veckomenyer riktade till restauranger, offentliga kök och måltidsleverantörer, samt en digital matkalkylator för att hjälpa privatpersoner.

Det glädjer mig att WWF tar fram enkla verktyg för att guida kockar, båda i storkök och hemmakök, till mer klimatsmarta val. Behovet av utbildning på området är stort, och ju fler aktörer som presenterar lättillgängliga lösningar desto bättre!

Även vi på Findus klimatberäknar sedan förra året alla våra recept för att kockar och konsumenter ska kunna göra smarta och aktiva val när de ska laga mat. Alla recept som uppfyller våra krav på lågt klimatavtryck (CO2e-utsläpp) märks med vårt gröna löv. Som livsmedelsföretag är vi väl medvetna om att framtagandet av vår mat har en påverkan på klimatet och att vi kan vara med och göra skillnad. Klimatberäkningen är ett av många sätt vi bidrar på. Du kan också bidra genom att välja en klimatsmart måltid ikväll.

Läs mer om hur vi klimatberäknar, och varför, på vår hemsida. Här hittar du även alla våra klimatberäknade recept.

Maria Svantemark
Nordic Sustainability Manager